Loutro

Loutro i 1992
Årets bilde.
Mange av dere som leser bloggen min ønsker at jeg skriver litt om Loutro. Med største glede skriver jeg om mitt paradis Loutro. Jeg oppdaget dette stedet gjennom min norske venninne og forlover Nanna i 1991.Hun og hennes venn Kleon dro på denne tiden til Loutro hver helg og hun fortalte ivrig om denne perlen så nær Hania.Jeg tok med meg lille Michelle på 5 måneder på bussen til Sfakia.det var utrolig deilig å komme dit, men en utfordring med barnevogn.


På den tiden la den store ferga til på stranda, og det var ikke så lett å komme seg av, men det gikk. Og jeg leide et rom rett opp for stranda.Den vennligheten som møtte meg der, den åpenheten minnet meg om tiden i Sitia.På Blue House  kom de springende med teskje og liten skål så jeg kunne mate babyen og de  fortalte stolte at de hadde to babyer på samme alder. Det er to brødre med koner ,mor og far som driver denne tavernaen med rom over. Disse konene lager kjempegod mat fremdeles,som du ikke får andre steder.Mange grønnsaksretter som de finner på selv,utrolig godt.
Vel da jeg kom hjem igjen og fortalte Jorgos og Stine om Loutro fikk de lyst til å være med de også.Stine fikk besøk av Anette fra Risør, og vi dro avgårde med telt og bæremeis og en kamerat av Jorgos. Anette og Stine , to tolv åringer trivdes utrolig godt og vi ble kjent med to  familier fra Sverige med jenter i samme alder. 
Tonia på balkongen hos Pandelitsa i 2000 i kjole fra Loutro Bay.
Siden dette har Loutro vært på kalenderen hver sommer for oss alle. Mine foreldre ble med dit, mor som hadde vært verden rundt, sa: se Loutro og dø. Hun døde vinteren etter.Og min søster Liv elsket dette stedet. Gro har også oppdaget Loutro og hun er med hver sommer.Jeg har alltid brukt Loutro som mitt tilflukts sted, den eneste gangen jeg får husmorferie er her.Jeg elsker stillheten på Loutro, ingen biler, ingen motorsykler!! Siden jeg elsker å bade, er det den krystallklare sjøen her som gjør utslagt, den er så utrolig herlig å bade i! Stranda har rullesteiner og det kommer ut friskt iskaldt springvann rett ut i sjøen, så den er alltid litt kaldere her.Ute ved klippene er det fantastisk å bade, barna hopper uti og du kan svømme ut til den lille øya med fyret.
Klippene og øya med fyret.

Jeg bare elsker å bade her.
Jeg pleier å svømme fra stranda og ut dit, aldri bølger på Loutro!!De har kanoer til leie og det er en fryd å padle rundt i denne bukten.


Loutro sett fra den nye brygga.

Kveldsstund på balkongen båten fra Agia Roumeli på vei inn.
 Loutro har hoteller og pensjonat i flere prisklasser og alle har utrolig utsikt. På Loutro er det fine tavernaer og noen kafeer med mye gode kaker og is.Siden naturen er så flott og nær er det et yndet sted for turgåere.
Flott utsikt over bukta med kirken.


Mine jenter tar venner fra Hania med dit om sommeren, og vi tar med alle våre venner fra andre land. Etter å ha prøvd diverse rom har vi endt opp hos Pandelitsa. De har rene, enkle os tille rom med fantasisk utsikt.Hun og familien bor her hele året, og de lever også av geiter og sauer og har en taverna i underetasjen. Alt kjøtt du spiser hos dem er deres eget. Flotte sterke mennesker som har mistet enn sønn og derfor går hele familien i svart. De kunne aldri drømme om å bo noe annet sted enn på Loutro.
Pandelitsas pensjonat er det øverste i venstre hjørne

A room with a view.
Ellers kjøper jeg alltid noe hos verdens skjønneste  dame i Loutro Bay klesbutikken, hun har en sønn på alder med Tonia. I dag er alle disse barna på Loutro som vi har fulgt opp igjennom årene høye flotte ungdommer som kommer til Loutro om sommeren og hjelper foreldrene. Nede på stranda har det åpnet en fantasisk mezerestaurant som heter Nostos, prøv den. Kjempekoselig eier og super mat, men bestill bord tidlig for det er nesten alltid fullt.
På Nostos en stille kveldsstund.

Fergen ligger natten over på Loutro.Porto Loutro oppe i høyden.

Loutro by night.
Siden jeg kan skrive en hel bok om dette stedet har jeg bestemt meg for å skrive videre imorgen om hvordan du kommer deg hit, og området rundt. Jeg har hundrevis av bilder, og har valgt ut noen som er fra årets tur med Gro, og bare to gamle.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora