Lørdagstur med norske seilere.




 I dag har jeg vært så heldig å få meg en god, lang tur med to norske seilere og mine to hunder. Paret Laila og Astor seiler rundt med seilbåten Felizia og har vært rundt på en haug greske øyer og andre steder i Middelhavet. De har i øyeblikket ankret opp i Souda Σούδα bukta og spurte etter råd om tur på Facebook. Noen tipset meg og vips så hadde vi avtalt tur. De har leiebil og kom ut hit til Maleme i formiddag.

Vi hadde overskyet vær under hele turen, og noen regndråper kom det, men ikke mange. Du vet at jeg elsker å gå ute i olivenlundene, så at hundene kan løpe fritt, så vi startet sånn, i olivenlundene. 












Vi tok en pause ved kirken på toppen over Xamoudohori Ξαμουδοχώρι. Hundene løp glade rundt og vi slappet av med medbrakt niste. 











Etterpå fortsatte vi bortover og oppover veien ut av landsbyen.




På toppen svingte vi av på en mindre vei og kunne slippe hundene fri. Vi tuslet videre og praten gikk om turen deres og livet mitt på Kreta og sånt noe. De har seilt rundt siden 2022 og vært på veldig mange greske øyer. Overalt går de på turer og har masse gode opplevelser og nye bekjentskaper underveis. jeg må si at jeg beundrer dem som har brutt opp fra et A4 liv, sagt opp jobbene, leid ut hjemmet sitt og dratt av gårde på ubestemt tid. De følger vinden og været og legger opp turen underveis! Tøft gjort. Her er bloggen Laila skriver om turen deres:https://www.sailingfelizia.com/  Det kommer et innlegg om turen vår på bloggen deres også.

Her blir de noen dager og jeg håper å besøke dem i havna i Hania, dit de vil flytte snart. Da kommer det mer om dem og båten deres.












Etter å ha gått igjennom den lille landsbyen Mariana,Μαριανά  kom opp til Xamoudohori igjen og så var det bare å gå ut av landsbyen, nedover bakken og hjem igjen til oss. 

hundene ble gode venner med Laila og Astor,

Her traff de Jorgos og kattene og vi fikk en rolig stund ved ovnen med gode historier før de kjørte hjem igjen til Souda og båten deres. Vi utvekslet bøker og det satte jeg stor pris på, hadde bruk for nye bøker nå. Også få dem rett på døra da!!

Sliten hund,




Fortsatt god helg og vinterferie for dem som har det. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Til minne om Bjørn.

Nyheter

Hjemme igjen.

Aprilsøndag i havna

Spilia

Lafonisios dromos

Siste dagene i mars

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.

Småprat