Maleme

 


Jeg er i Maleme og jeg følger nyhetene fra nettopp Maleme. Dessverre skjedde den tragedie her på torsdag. Et lite privatfly med to menn om bord, landet i sjøen rett bortenfor flyplassen her og begge mennene druknet. Ingen har hittil forstått hvorfor de landet i sjøen. Det blir analysert på riksdekkende tv og man forsøker å forstå. De hadde fløyet fra Aten og skulle visst lande på hovedflyplassen, men har altså fløyet mot flyplassen her i Maleme, der de ikke hadde tillatelse til å lande. Dette skjedde litt etter 18.00, og da var det mørkt. Flyplassen her ute har ikke noe opplyst rullebane og disse flyene skal ikke fly i mørket leser jeg. Piloten har tydeligvis prøvd å lande på rullebanen, men falt i sjøen 300 meter fra. De druknet på grunt vann rett ved stranda der jeg pleier å bade med hundene, der flyplassen slutter. De rakk ikke å ta av setebeltene sine. Noen som var ute og gikk, så ulykken og ringte politi og ambulanse. De fikk dem opp med en gang, men de døde begge to. På fredag ble flyet hentet opp og fraktet vekk. Dette var to venner på 60 og 61 år som har flyving som hobby og har fløyet sammen i årevis. Det virker helt uforståelig det som skjedde. Hvem har skylden, spørres det naturligvis nå.








Samtidig som jeg følger med på dette, leser jeg en fin bok om en familie fra nabolandsbyen Gerani. I dag tok jeg boken med meg opp på den tyske krigsgravlunden og satt der å leste om hvordan de bygget flyplassen i 1940, så de allierte skulle ha en flyplass her. Han skriver også om bombingene og soldatene som landet rundt dem i fallskjermer 19. og 20. mai 1941 under Kampen om Kreta.

Rart å sitte der å lese det, nesten der det skjedde.




Jeg tok bilder av flyplassens rullebane:



Ellers har jeg vært på fine turer med hundene og kost meg her.

vår venn eselet,





en litt sliten hund,















Det er så tørt, helt brunsvidd, Kreta trenger regn nå. I natt regnet det litt, men på langt nær nok. Vi får håpe regnet snart kommer til øya. Resten av landet har hatt regn de siste dagene, men er det varmt og sola skinner. Olivenhøsten er i gang og det høstes oliven alle steder. Olivenpressene er i gang og særlig i helgene er det mye trafikk. De aller fleste har jo en annen jobb og kan bare høste oliven i helgene.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene før norgestur

Hjemme igjen

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Første uken i oktober

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Nyheter

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Neidagen 28.oktober