Helg i Maleme

 


I går reiste alle de nordmenn jeg hadde hatt kontakt med de siste ukene hjem. I dag er det stille i mitt liv, jeg sitter i stolen min i Uglehuset og slapper av. Leser en god bok, drikker te og skriver i bloggen. Jeg kjenner at jeg trenger noen dager til å ta meg inn igjen etter en travel tid. I går reiste jeg meg bare fra stolen for å gå på toalettet og å spise litt. Kroppen sier i fra, ikke glem at du er 65 og ikke helt frisk! Nei da, jeg glemmer ikke. 

Rundt meg leker og sover de søte kattungene som ikke er så små lenger. De holder sammen i tykt og tynt og leker rundt bena mine og jeg har småklor nedover det ene benet. De mener det ikke, men de har klørne ute mens de leker.


Men søtest er de når de sover sammen på sofaen:











Den hvite som Sebastian, mitt barnebarn ga navnet Snø, skal jo flytte til Norge og leve sammen med Dexter og jentene. Han var hos dyrlegen denne uken og fikk micro chip, sitt europeiske pass og sin første vaksine. Det er jo regler som skal følges og da må man være nøye med datoer. 















Kattungene har begynt å finne veien ut av gården nå og det bekymrer oss litt. Vi ser at de følger mamma og går til nabotomten eller inn til nabogården på den andre siden.


Nå tar vi dem inn ved mørkets frembrudd, så leker de lystig inne og klorer meg litt av og til. De to svart/hvite er nesten like og henger sammen som erteris, rart egentlig, de kan jo ikke vite hvor like de er. Av og til kommer mormor innom og spiser litt. Tre generasjoner svart/hvite katter. De ligner jo mer på henne enn på mamma Chanel.
mormor nærmest, en av kattungene og Chanel,

I nærheten ligger et hotell som heter Eria og er spesielt bygget for rullestolbrukere. Nede på stranda her er det et opplegg for bading i rullestol og på fredag så jeg den i bruk. Jeg legger ut bildene her, hvor du ser hvordan badevakten og en venn hjelper rullestolbrukeren ut i vannet og opp igjen. Han lå lenge på en badering og koste seg. Godt å se at alle kan bade i sjøen!

















Fredag kveld tok vi avskjed med våre venner Torgeir, Kristin, Hilde og Morten nede på Vassilikos Βασσιλικός i båthavna. Det ble en hyggelig kveld som alltid, med mange småretter på bordet og husets vin.



lånt bilde av Torgeir,

Fin stemning og fullt av folk overalt. På torget i Splantzia også.



Irene Papas Ειρήνη Παπά en av Hellas store skuespillere både fra film og teater, døde 96 år gammel denne uken. Hun spilte i utallige greske og utenlandske filmer, både i Hollywood og mye i Italia.  Hun ble begravet i en enkel seremoni på hjemstedet hennes, Hiliomodi Χιλιομόδι, Korint Κορινθία. Hun var veldig berømt, men levde enkelt og stille, selv om hun hadde fått mange utmerkelser og mye skryt i sitt liv, forble hun den stille jente fra Korint. Dere som leser dette husker henne kanskje fra Alexis Zorbas, Kanonene på Navarone eller Kaptein Corellis mandolin. 








Går det an å si at to dronninger døde de siste dagene og ble begravet omtrent samtidig? Jeg tenker selvfølgelig på dronning Elizabeth og Irene Papas.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.