6. Kreta maraton

Kvinnelig maratonløper ankommer mål sammen med 2.5 km løpere,

I går gikk det sjette maratonet av stabelen. Som tidligere fortalt, er det ved siden av selve maratonet, også mulig  å løpe/gå 10 km, 5 og 2.5. Veldig mange hadde meldt seg på til alle løpene og byens fotballstadion der starten gikk og mål var, var full av folk, liv og røre. Ekstra hyggelig å se så mange familier med små barn og å se eldre delta, både på maratonet og i de andre løpene. Selv hadde jeg meldt meg på 5 km og jeg hadde gledet meg lenge. Det artige er at det er så mange med og man har selskap av andre under løpet. Alle veier er stengt for trafikk og vi har gatene for oss selv. Vanligvis går jeg det meste av løypa, men i går løp jeg mer enn jeg pleier ( har problemer med pusten, astma) og klarte det på 38 minutter, ny personlig rekord. Kom i mål svett og fornøyd: 




Her bilder jeg tok med telefonen under selve løpet:








Bilder fra avisene her: 
Jeg løper sammen med polske Irena til venstre i bildet,

fra starten på 5 km,

Norge var representert av meg selv på 5 km, Unni på 10 og Robert Haast som løp maraton!! Alle tre over 60. Jeg har kikket gjennom resultatlistene og ikke funnet flere nordmenn. For øvrig var det mange nasjonaliteter med i maratonet og i de andre distansene. Gøy å se at folk kommer til Kreta for å løpe også, ikke bare sole seg!

Unni kom for å løpe, til venstre med Irena etter løpene,



alle får medaljer etter løpet,

Bente som er Roberts kone, har sendt meg bilder siden vi ikke traff på hverandre der på stadion. Jeg så ham komme løpende, men rakk ikke fotografere. 

Det viktigste er virkelig å delta og å fullføre, spesielt 42 km!!!!

De tre vinnerne fra herre og dameklassen i maraton fikk olivenkranser med grener fra det eldgamle oliventreet i Ano Vouves Ανω Βούβες. Det var en seremoni der på lørdag hvor grenen ble plukket og overbragt til arrangørene. Dessuten var det fakkelløp og seremoni ute i Kolimbari hvor maratonet startet. Jeg bruker bilder fra pressen, da jeg ikke var tilstede ved disse begivenhetene selv. 

de seks kransene til vinnerne av maratonet,



Min gode venninne Katerina løp både 10 km og 2.5 med barnebarnet i vogn.


Mange andre hadde barn med i vogn, i alle distanser i byen! Jeg bar elsker det. Masse unger i 2.5 km så klart, og selv i 5 km var det mange barn med. Flott at foreldrene tar barna med på sånt!






Mike etter løpet med mamma og mormor,

her kommer de inn til mål,

med t-skjorte og medalje,














Unni var glad over å ha vært med og hun likte hele arrangementet, hun var med for første gang. Robert har vært med før.

Her er noen bilder av lykkelige deltagere etter løpet:

Robert etter 42 km, bilde lånt av Bente,

Her er vinnerne av maratonet, med kranser og 10 km: 






vinnerne av kvinnenes 10 km, min nabo til venstre,

På gresk sier man: ke to kråno και του χρόνου, det betyr : til neste år også. Det håper vi!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora