Byvandring og teater

Stille her i gården nå på lørdag formiddag etter at de små er reist. Jeg skal fortelle deg litt om byvandringen på onsdag og et teaterstykke jeg så i går kveld, men ellers har jeg ikke gjort stort untatt å bade da selvfølgelig!
Vi var 4 som startet ut fra kontoret på onsdag, Pål og Karianne, Gunvor og jeg. Vi fikk en fin tur med en god del vind, det hjelper jo alltid på temperaturen vet du!
Pål, Karianneog Gunvor i det jødiske kvarteret,
Vi tok den vanlige runden i den katolske kirken i Halidon som du går forbi uten å legge merke til. Fin gammel kirke bygget av de katolske venetianerne i Middelalderen og brukt som byens eneste katolske kirke i dag.
Gunvor ved den katolske kirken,

Rundt i den jødiske bydelen, overfylt av turister akkurat som hovedgata Halidon. Litt for mye folk etter min smak, men jeg er jo så priviligert at jeg kan gå rundt i havna hele året.
Vi tuslet opp på bymuren med den flotte utsikten og den lange spennende historien.


Topanas med de brede gatene og store husene til adelen fra Venezia som bygget byen er jo et must og jeg vet om flere "skatter" her. Alle de tre som var med hadde gått mye rundt i gamlebyen, men jeg tok dem også med på steder de ikke hadde vært før. Vi gikk også forbi paret fra Italia som kjører verden rundt på motorsykkel og har en pause her i byen. Du finner dem nede i båthavna ved skipsverftene.
Vi svingte innom den klassiske motorsykkelutstillingen nede i Pili tis Ammo, før vi avsluttet turen på torget i Splantzia.




















på torget i Splantzia,

alltid fullt av folk,
















I går kveld gikk jeg på teater nede i Den østre vollgraven, hvor det er et utendørsteater.
før forestillingen,

det ble nesten fullt etterhvert,

Her er det forestillinger,konserter og dans nesten daglig hele sommeren. I går var det en forestilling med diktene til den kjente og høyt elskede Kavadias, til musikk av Thanos Mikrotsikos. Kavadias er en sjømannsdikter som skrev om livet til sjømennene og beskrev dette veldig realistisk og ofte grellt uten noe filter eller romatikk. Grekerne vokser opp med disse diktene, nå også som sanger og det betyr mye for mange. Jeg har alltid likt sangene og teaterforestillingen likte jeg veldig godt. Diktene som ikke er satt musikk til, ble spilt som små scener i livet hans ombord på diverse båter.

I kveld er det gratis konsert med Theodorakis filmmusikk på samme sted klokken 21.30, og i morgen kveld synger vi bak moskeen i havna klokken 19.30. Det er over 1000 som har meldt seg på uten kor, så vi blir mange med alle sanggruppene og små og store kor som er påmeldte! Spennede!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.