Jul i byen.

Den 28. desember i dag, juleferien er i full gang, og det er gråvær i dag. Deilig innevær da.
Juleaften morgen er det tradisjon at barna går omkring og synger Kalanda som det kalles. Jeg møtte denne gruppen fra Kissamos som sang tradisjonell kretensk variant inne på Agora, og disse jentene på gata med den nasjonale versjonen. Mine barn var også lltid tidlig ute på jule og nyttårsaften og sang med venner. Man skal ha et triangel og noen har instrumenter med fløyte, gitar eller lire. Koselig skikk og barna kjøper julegaver for pengene. Før samlet de inn olivenolje i landsbyen, og fikk så penger av mor og far etterpå.


















Om kvelden var Jorgos, Michelle, hennes venn og jeg ute og spiste på den fine restauranten Skoufos & Oinos. Der var det juleaftenmeny, fem retters og vi koste oss veldig. Stedet ligger nede ved båthavnen i Kalergon gata( baksiden av Neoria).

Det var en skikkelig koselig og rolig juleaften. Som jeg pleier på juleaften, besøkte jeg kveldsmessen i den katolske kirken etterpå. Her samles alle katolikker i byen og noen protestanter som meg. Du finner irske, amerikanske, fillipinesere, polakker, italienere briter og grekere for det meste. En meget internasjonal kirke, med mange språk. Juleevangeliet blir lest opp på flere språk og julesalmene blir sunget på flere språk. Glade jul for eksempel kan man synge på sitt eget språk, men det er engelsk som høres mest. Kirken har en vakker modell av Betlehem i et hjørne, vakkert og facsinerende!
Det var midnattsmesse i Domirken også.
vi forlater kirken klokken 23,

Domkirken,
1. juledag hadde vi Katerina og barna på fylt kalkun. Skolestua ble til spisestue, dvs, bort med tavlen og bøkene, fram med juleduk og serviset! Jeg fyller kalkunen med kjøttdeig, kastanjer, pinjekjerner, løk og ris. Litt rødvin, timian, salt og pepper, himmelsk!!
Koselig å samles sånn.

2 juledag var jo Michelle og jeg med på Santa Run, Hanias svar på den amerikanske versjonen av et morsjonsløp. Les siste innlegg om dette!!
Det var fest med et kjent band fra Aten, Onirama til kvelden. Masse folk og høy stemning! Flott tiltak for byen vår og veldedighet!
Igår var det sol på formiddagen, og Katrina og jeg tok hundene med på tur, og etterpå nøt vi en kafepause i solen.






Katerina i solen.





















Vi fikk med Tone og så den flotte filmen Dancer på kino om kvelden.
Som du skjønner nyter jeg dagene og koser meg.
Vi venter snø til helt ned i 200 meters høyde i morgen, kaldt blir det og en ganske hvit øy etterpå. Da blir det nok en tur opp i snøen og rapport her!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Kathara Deftera i Nea Hora

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.

25.mars gresk nasjonaldag