Loutro- Marmara-Loutro

Marmara i det fjerne,

på toppen over Loutro,
her går man ut av Loutro ved Pantelitsas,
Turen bort til Marmara tar ca en time i rask gange.




















 Går du i følge og bader underveis på en av de mange strendene man møter, eller tar seg en pause på en av de like mange tavernaene langs veien kan turen ta så lenge du vil! Du kan si at det er bare stein og støv, riktignok det!! MEN for en flott utsikt hele veien, og for en krystallklar sjø å bade i!!
krystallklart vann, men ganske bratt,
Geiter overalt og stillhet. Etterhvert er tavernaer og rom utbygget såpass mye på Lykos( uttales likos) stranda, at turveien E4 går igjennom et pensjonat!
koselig på Lykos,

Stedet har fått navnet sitt etter en fjellformasjon som ifølge de lokale ligner på en ulv( likos er ulv på gresk).
kan du se ulven?

steinete strand ved Lykos,

følg ALLTID svartgule merker!!

hyggelig selskap,
Dessuten kan man nå kjøre bil helt ned til Lykos fra Anopolis og Livadiania. Riktignok en svingete og støvete vei, men det har hjulpet de bofaste så de har større mulighet for å komme seg rundt med bil. Mange synes nok at noe av sjarmen er borte når de ser biler parkert her, men for de fastboende er det et gammelt ønske.
fjellgeit klatrer rundt,

Jeg tok en pause på  den borteste stranda der turveien går rett opp fjellskrenten. Jeg fulgte med på diverse turgåere som prøvde seg. En dame som gikk alene fra Loutro, klatret opp med alle fire( det lureste å gjøre her), gikk ett stykke bortover, og kom tilbake. Altfor stupbratt ned synes hun. Hun klatret ned og jeg møtte henne igjen på Lykos mange timer senere. Helt greit å stoppe der, bedre å snu i tide, enn å brekke eller forstue ett ben og måtte reddes ned.
Her ser du noen vandrere, andre i fullt fjellutstyr med støvler og staver, andre i gullsko, sjarong og skulderveske. Flere jeg kjenner synes det er skummelt å gå der, selv om det bare er et kort stykke.

vanskelig stykke å gå for noen,

oppe på toppen av stien,

andre på vei opp i sjarong,



Marmara er Marmara, betyr marmor forresten, og var full av folk fra alle land, jeg hørte fransk, italiensk, norsk, svensk, israelsk, tysk, østerisk, osv.
marmor på Marmara,




utsikt mot Loutro halvøya fra tavernaen

,

vakker strand,

spennende huler,
 Vakkert, klart rent vann, og sjarmerende taverna.
Du kan også ta badebåt fra Loutro og Sfakia dit. Her slutter flotte Araderna ravinen og mange trøtte støvete vandrere snører av seg støvlene og hopper ut i sjøen.
ved ravinens slutt,
 Andre kommer gående fra Agia Roumeli. Dette er et knutepunkt og på denne tiden av året er det mange ute å går.
mitt yndlings badested på Loutro.
Jeg gikk tilbake også, altfor lenge å vente på båten!! Jeg brukte en time i rask fart og stupte i sjøen på Loutro ved mitt favorittbadested.
Jeg sitter igjen med gode minner og et gnagsår etter mine nye joggesko. Skulle tatt fjellstøvlene.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Kathara Deftera i Nea Hora

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.

25.mars gresk nasjonaldag