Helg i Maleme

 

Hilde, Ellen og Annichen plukker oliven,

Så er nok en helg over og ny uke har begynt. Vi er inne i de siste dagene av oktober og her har vi fortsatt strålende vær. Det var jo nasjonaldag på lørdag, den som kalles Ohi dagen, da den daværende statsminister i 1940 sa nei til Moussolinis forslag om at Hellas skulle være på deres side.  Altså nei dagen. Det var den vanlige paraden i alle de greske byene, og små parader og markeringer på mindre steder. I Maleme var det messe og så kom skolen til kirken med lærere, elever og foreldre og hadde en markering foran minnesmerket fra 2. verdenskrig som står utenfor kirken. Det ble kransenedleggelse og sang av nasjonalsangen. Jeg syntes det ble galt å ta bilder, men her er kransene etterpå.


Det var varmt og jeg nøt den deilig formiddagsstund på stranda med et herlig bad.















Det er deilig i gården og bougainvilleaen står i full blomst nå.




Senere på dagen gikk jeg en lang tur med hundene. De blir så glade når de får lov til å komme ut i naturen og løpe fritt rundt. Jeg blir så glad av å se dem sånn. Da tenker jeg at de har fått et godt liv. Nå i helgene så lenge været holder, så blir det disse turene på veier der de kan løpe. Olivenhøsten er så vidt i gang nå, så det blir mer liv utover vinteren der vi går. 









På søndag var det deilig og vindstille på morgenen og jeg fikk en deilig svømmetur og en rolig stund på stranda. Solsengene er tatt inn og bare to damer fra landsbyen som badet. 

Jeg var så heldig på denne søndagen å ha besøk av tre fine jenter fra Oslo. Hilde kjenner jeg godt, hun er datter av min avdøde venninne Tina, og har vært her flere ganger før. Det var før hun ble mor og før jeg hadde huset i Maleme. Disse tre venninnene har to småbarn hver og er for første gang på ferie uten barn. 

Jeg tok dem med på en av mine vanlige runder og de koste seg masse, hundene også så klart!  De fikk oppleve både appelsinlunder, masse avokadotrær, bananer, granatepler og oliven.

Annichen ble venner med hundene med en gang,



disse bildene har Hilde tatt,











Etterpå gikk vi på kafe ved stranda og der ble Annichen venn med kattene!!


Jeg synes at jeg er heldig som får så mye besøk! De har kommet med Apollo og er med på aller siste turen i år. Nå er det jo ekstra varmt og fint her, så de har vært kjempe heldige. I dag blir det bytur på oss. Oktober har jo i gjennomsnitt vært bedre enn september i år. Vi har temperaturer på 25 grader om dagen nå, ikke normalt for denne måneden. Jeg hører at det snør i Norge, ja, ja...


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Til minne om Bjørn.

Nyheter

Hjemme igjen.

Aprilsøndag i havna

Påsken 2024

På tur med Edith og Arne

Lafonisios dromos

Imbros ravinen

Spilia

Det greske alfabetet.