Tilbakeblikk på siste uke


Denne måneden så kommer innleggene litt hulter til bulter kan man si. Jeg hadde bilder og noe å fortelle fra dagene før maratonet, men tok det ikke med i søndagens innlegg.  Her kommer altså bilder og fortellinger fra andre dager. Du leste kanskje både om løpet på søndag og turen på tirsdag, men her er altså hva som skjedde før det.
 Først av alt så vil jeg si at det var noen fine dager med både Unni, Erna, Kristin og Torgeir fra Norge på besøk de samme dagene. Nå er de reist og det er stille her i mitt hjørnet av Gamlebyen. Jeg har pådratt meg en forkjølelse, men nå er det nok siste stadiet og jeg håper å være bra igjen i morgen. 
La oss begynne med fredag i forrige uke, da Choco, Erna, Unni og jeg gikk en spontan tur ut til Tabakaria Ταμπακαριά i Halepa Χαλέπα. Vi var jo spente på hvordan løpet ville bli på søndag og pratet litt om det. Dette var jo Ernas første tur til Kreta og hun var åpen for å oppleve mest mulig. Det hadde regnet kraftig hele torsdagen, og fredag formiddag, men det ble opphold mens vi tok en runde.





På kvelden gikk vi på Tamam og fikk oss et deilig måltid. Det var usikkert vær, så vi satt inne i det gamle hamam-badet. 



Lørdag formiddag var det overskyet og det blåste kraftig, men oppholdsvær. Jeg tok en tur på gatemarkedet, lørdagens laiki λαίκί er jo min nærmeste nabo her i Splantzia Σπλάτζια. Det var ekstra mye folk ute på denne formiddagen. 

en politiker med følge på vei bortover Koum Kapi etter laiki,

En blanding av turister som ikke hadde noe bedre å gjøre, vanlig folk på innkjøpsrunde og politikere med en lang hale av folk som fulgte etter dem. Det er jo ikke så mange dagene igjen før det er valg. Mange kommunepolitikere er rundt å hilser på folket om dagen. Da er jo dette et sted å treffe mange. 









Jordbærene er her, bønner, vinblader, snegler noen få meloner, sommer horta χόρτα, som her vlita βλήτα, artisjokker   og frukten despoles δέσπολες. 
despoles og vlita,




lokale økologiske jordbær,

lokale artisjokker,




Lørdag ettermiddag var jeg en tur i havna med både Unni, Erna, Kristin og Torgeir og det var en rolig og koselig stund på kafe.

noen arkitektstudenter hadde laget noen installasjoner i havna
























Torgeir og Kristin hadde med sønn og sønnedatter og dem traff jeg på onsdag. Det va litt småkaldt i Agia Marina, men jeg var overrasket over å se hvor lite folk hadde på seg! Noen gikk til og med med bar overkropp!! Ja, ja, er man i Syden så skal man vel sole seg, selv om det er overskyet.
 Alt i alt en veldig fin uke med fine venner jeg har truffet gjennom byvandringene for mange år siden. Gode venner er ingen selvfølge!! Jeg takker for alle hyggelige stunder denne gangen.
I dag har endelig været forandret seg igjen etter mange dager med helt overskyet vær. Solen skinner og alt er vel.
God helg ønskes alle fra Splantzia.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.