På nye veier.

 


Hver søndag prøver jeg å gå på tur. Sist søndag gikk jeg en runde med Kerry i gråvær og med haggelbyge. Søndagen før var det mosjonsløp i kaldt gråvær, men i dag var det helt strøkent turvær. Sol og behagelige temperaturer, rundt 18 i skyggen. Jeg gikk i sola hele veien og hadde det helt topp. I går kveld kikket jeg på kartet og bestemte meg for å gå videre rundt den svingen jeg aldri hadde gått. Jeg fant en fin rute og gledet meg. I natt våknet jeg med kramper i tarmen og måtte kaste opp. Æsj tenkte jeg, nå ryker den turen. 

Jeg sov lenge, og med sommertid ble det enda senere, men jeg var helt fin. Jeg ladet batteriet til fotoapparatet, laget te på termos og niste. 

Som vanlig begynte jeg turen gjennom dalen og opp til Xamoudohori, Ξαμουδοχώρι  gjennom landsbyen og fulgte veien videre sørover, oppover. 

Utsikten mot de snøkledde fjellene, snøen ligger veldig langt ned, mot sjøen og mot alle landsbyene på begge sider er flott.

 Landskapet er grønt, med en del gule busker som blomstrer nå og syreblomster, sitrontrær og sennep. 












Så begynte den ukjente veien. Den slynget seg nedover, vakkert landskap og ikke en bil. Noen arbeidet med drueplantene sine, klippet ned eller fjernet ugress, men ellers stillhet og ro. 














like i nærheten ligger bryggeriet til Harma ølet,

Jeg svingte opp ved den bittelille landsbyen Elliniko, Ελληνικό som faktisk betyr gresk, ikke vet jeg hvorfor den har dette navnet.














Etter en oppovertur, fant jeg grusveien videre gjennom drueåkrene og olivenlundene. Det blomstrer i busker, frukttrær og ville blomster. Jeg tok meg en pause der, mellom blomstene og trærne med utsikt utover.




vill iris,

vill lavendel,





 








Så var det bare å svinge innom den lille landsbyen Mariana, Μαριανά, det tar to minutter å gå gjennom den og opp til Xamoudohori igjen og dalen nedover og hjem til Uglehuset. 












tilbake til Xamoudohori.

fargerike bikuber nederst i dalen,









Jeg brukte tre timer, gikk 12 km og det kjennes så deilig å hvile, se på bildene og drømme om nye turer. Klokken er snart 20, og nå begynner det så vidt å mørkne. Deilig med sommertid!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.