Imbros ravinen

 


Jeg var så heldig i forrige uke å få en Imbros-tur. Det var Tone som jeg har blitt kjent med gjennom flere turer her nede, som inviterte meg med. Hun hadde drømt om en Imbros-tur, men så kom denne koronaen og stoppet alle turer. 

Vi hadde veldig flaks med været som var strålende, men ikke for varmt. Det hadde blåst kraftig nordavind i ti dager, og Tone hadde ikke fått badet etter at hun ankom noen dager før. Hun hadde leid bil, og hentet meg fra Uglehuset.

Vi parkerte bilen og startet ut fra den siste og egentlige inngangen til ravinen i ett-tiden. Vi hadde tatt oss en stopp på kafeen og kost oss med den lokale sfakiani pitaen, den er en slags pannekake med mizithra, hvit myk geitost, inni og spises med honning, må prøves!


Det var noen andre folk i ravinen på denne flotte dagen, alle hilser jo på hverandre, så en får en viss aning om mange nasjonaliteter. Dessuten var det  folk i alle aldre, fra en liten jente på pappas rygg, til en eldre herre. 



















Vi tok det med ro nedigjennom ravinen, siden begge to har kranglete knær. Det var to år siden jeg hadde gått den med amerikanske turister, og jeg var litt spent på om jeg skulle få problemer. Det gikk strålende bra for begge to! Vi hadde staver og godt fottøy, og hadde lite problemer verken under turen eller etterpå heldigvis.
















Da vi kom til enden etter litt over to timer, tok vi en lokal "taxi" som de kaller det ut av landsbyen. De kjører folk dit de vil for 4 euro pr. person. Jeg nekter å sitte på lasteplanet på en pickup, det er jo ulovelig! Vi ble kjørt i en minibuss sammen med andre turister. De fleste vil jo hente bilen de har parkert ved Imbros, som oss. Jeg ble satt av ved en kafe og ventet der på Tone og leiebilen. Har kjørt den svingete veien opp og ned til Imbros veldig mange ganger, dette er jo veien til Sfakia og dermed mitt elskede Loutro.

Så gikk turen til Frangkastello hvor vi oss et deilig velfortjent bad, Tones første, og så et deilig måltid nedenfor festningen. Jeg anbefaler å kjøre bort dit når dere er på de kanter. Dette er en festning fra  venetiansk tid som også kan besøkes.   



Frangkastello i det fjerne, øst for Sfakia,

den vakre middelalderfestningen,


















Imbros er en lett ravine som ligger lett tilgjengelig langs veien til Sfakia. Ikke for langt å kjøre, litt over en time fra feks. Hania eller Platanias. De som er i form kan gå den, særlig for barn er den fin fordi den går nedover og er bare på 8 km og koster 2.50 euro. Med geiter og spennende passasjer inni mellom. Ved 4 km er det en liten rasteplass med utedo. 











Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.