Nasjonaldag med portforbud

I dag er det 25. mars, en stor dag i grekernes liv. Det feirer at deres forfedre sto opp mot tyrkerne i 1821. I år er vi alle inne, hver i sitt hjem og gatene er øde.
Denne nasjonaldagen skal feires med parader, musikk, kafébesøk og torsk og skordalia i Hellas. I dag er alle hjemme hos seg selv og det føles trist. Noen unge menn fra Hania, tok med seg hundene sine og gikk opp på fjelltoppen Xilaris, 1734 m.o.h. og satte opp et gresk flagg! Den ene er sønn av min venn Elisabeth, han har engelske foreldre, men føler seg gresk i sjelen!

Flyvåpenet sendte to F16 over byen, og flagget ble heist over militære ute på Firkas tvers overfor fyret, men uten tilskuere, det var alt som minnet om feiring i dag.

Alt er stengt i dag, banker, apotek, dagligvare også. Vi går ut etter å ha sendt en sms med et tall som angir hva ærendet gjelder, navn og adresse, og får svar. Det oppsto litt forvirring den første dagen, da folk fikk med seg at det var godtatt å gå tur med husdyr. Det å bare gå tur for å gå en tur, ble ikke så tydelig, så folk "lånte" en nabohund for å komme seg ut litt.
få folk ute i Halidon,

lærgata helt stengt,


Men altså, mosjon er lov, man bruker nummer 6. Nå forstår vi hvorfor vi må skrive navn og adresse, hvis du blir stoppet, ser de når du gikk ut og hvor langt du er hjemmefra. Etterhvert blir vi vel vandt til det, og lærer oss å leve sånn en periode. Man kan også fylle ut skjemaer man kan laste ned og printe ut fra nettet, eller skrive en håndskreven egenerklæring om hva man skal, navn og adresse og underskrift. Dessuten skal en alltid ha ID med seg i tilfelle kontroll.

I  morgen skal jeg til legen, da sender jeg sms med nr 1.
slik ser sms-ene ut,
Jeg fikk en del rare kommentarer til mitt siste innlegg på forskjellige grupper på facebook. Hva mente jeg med en god grunn? Ok, et nødvendig ærend, eller kall det gjerne skjellig grunn. Og en mente at jeg ikke var oppdatert på forholdene i andre land. Ble litt oppgitt, jeg informerer, driver ikke med sammenligning og uttrykker meg kanskje uklart når jeg oversetter fra greskt formelt språk. Beklager.
For oss her i Gamlebyen er det ekstremt stille og tomt, men her i Splantzia har vi et bakeri som alltid er åpent, der har de brød, kaker, is og varme drikke, men ingen stoler nå om dagen. Nærbutikk, apotek og slakter har vi også. Livet går som vanlig for meg personlig, jeg går tur med hunden, underviser på Skype og sitter ute i gården. Jeg har det bra. Vi har det bra her i byen, ingen syke så langt. 7 på hele øya som er testet positive, og 1 er utskrevet.
Noen bilder fra dagens tur, tomt og øde. Naboer prater utenfor dørene, og de er enige hører jeg: Best sånn, så vi holder oss friske!
Bilder fra dagens tur rundt i Topanas og oppe på muren:

duene spaserte midt i gata,

nederst i Halidon,









Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora