Helg

Søndag kveld og jeg er i Maleme enda. Jeg drar hjem i morgen. Deilig å stille her i stuen. Stearinlys og varmen fra pelletovnen, jeg koser meg. Har behov for å komme ut av byen, ta på sko og være i naturen med en gang. Vi er midt inne i karnevalstiden, neste søndag er den siste store søndagen, med opptog i mange byer over hele landet. I Splantzia gjorde de seg klare til et opptog rundt i byen slik tradisjonen er den nest siste lørdagen. Voksne og barn kler seg ut og noen spiller instrumenter. Men det var surt i går.
Her var det karnevalsfest i går, alle barn i mils omkrets med foreldre var her! Det var biler parkert over alt, og masse barn i karnevalskostymer ute i nabolaget rundt kultursenteret og kirken. Det løp cowboyer, Zoroer, prinssesser og feer rundt hele ettermiddagen og kvelden.



De hadde dj og discolys, masse dans og alle var utkledd, voksne også.
Det minnet meg om alle de gangene jeg selv har vært mamma på karnevalsfester. Kommunens, barnehagens, førskolens, speiderens eller tennis, helt fra Stine var liten i Sitia. Jeg har sittet på disse festene og passet på tingene våre, delt ut penger, vært med å arrangere og stort sett vært der. Nå er det helt ok å bare se det utenfra.





I dag har det vært karnevalsopptog i Souda, og neste søndag er det i Kastelli, Paliohora , Kalives og Rethimno her i området.
De legger Hanias karneval i Souda til nest siste søndag på grunn av trafikkproblemene som oppstår når alle skal til karnevalet. Det er nok biler på veien mot Kalives og Rethimno.
Det har vært en sur og kald helg, med regn og masse vind. 10 grader og nordavind, veldig surt. Synd for karnevalet i Souda.
















Jeg har stort sett sett på ski på laptopen min og gått noen turer. Sett på skiskyting og tekstet med kusinen min, som var tilstede på VM og rapporterte om høy stemning.
Jorgos og Jack kom en tur, og Jack ville på tur med en gang. Koselig det, han nyter å gå tur her ute, men han ble med Jorgos inn til byen igjen.


















blomstrende mandeltre
Tenk neste søndag er det 1.mars, hvor ble vinteren av? Det blomstrer her, jeg ser at våren er på vei, selv om det snør i høyden enda.
Ønsker alle en god uke.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.