På tur med Kragerø Helsesportslag

På Knossos
I går var jeg på min første tur med Kragerø Helsesportslag i regi av Dag Aasbø Travel med reiselederen Liz.
Liz i grønt, med flotte damer

Det var tur til Knossos og Iraklio og med på turen var 16 damer, 3 menn +  Liz.
Vi dro avgårde tidlig på morgenen på en fin varm dag, nesten uten vind. Den over 2 timer lange turen til Knossos gikk fint. Jeg fortalte både om Kreta, livet der for folk flest, og ikke minst historie. Inne på arkeologiske steder og museer kan jeg ikke guide, men i bussen har jeg god tid til å informere. Mange synes det er morsomt og interessant å høre om dagliglivet på øya også.
Da vi kom fram, var det fullt av busser på parkeringsplassen. Tirsdager er  travle dager på Knossos, siden det ankommer mange cruiseskip, og alle skal dit.
Det var mange flere enn forrige søndag, da jeg var der sist, men det gikk greit.
Her fikk vi tatt et bilde i starten av turen rundt på området:
hele gruppen,
De trengte litt tid på å komme rundt, så vi tok det med ro, og ikke alle orket trappene ned til de nederste delene av palasset.

Knossos ble bygget for ca 4000 år siden, men gravet ut og bygget opp fra 1874 til 1930. Sir Arthur Evans, briten som sto for utgravningene fra 1900, bygget opp palasset på mange steder, slik han forestilte seg at det måtte ha vært.

Det gjør jo opplevelsen litt spesiell i motsetning til de fleste arkeologiske utgravninger og gjør stedet til et ekstremt populært turistmål. Vi var der en tirsdag i september, og køen til billettluken var lang og inne på området var det en veldig lang kø for å se tronrommet. Jeg legger ut et bilde her, for at de som var med på turen og ikke fikk sett det.
Kjøp billetter på nettet, og kom utenom cruiseskip ankomster hvis dere kan. Søk på havnene på Kreta, cruiseskipankomster, så ser dere hele listen.
deilig å hvile litt i skyggen etter en varm runde på Knossos,

Etter Knossos kjørte bussen oss ned til havna til tavernaen vi prøvde sist, Ligo krasi, ligo thalassa Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα, det betyr litt vin, litt sjø. Det var veldig vellykket, vi koste oss med god mat, meze, vin, øl og sang fra damene i laget. De sang Kragerøsangen, og kelnerne var imponerte og berømmet den fine sangen! De sang flere sanger, og det viser seg at mange synger i Kragerø kvinnekor! Skulle bare mangle om de ikke sang for oss også!
god mat og høy stemning,

den eldste deltageren til høyre,

det skåles, Adrian i svart, yngste deltager,

Turid i blått til venstre er leder for Helsesportlaget,

vi koser oss,

Før satte nesen hjemover igjen, hadde vi litt tid til å se oss om. Noen gikk litt oppover i byen, og noen holdt seg i havna og gikk tur på moloen. På denne turen droppet vi museet. Deltagerne ikke var så gode til bens, og det ble for anstrengende for mange. Reisen er jo lang frem og tilbake.
på moloen med festningen Koule

vi venter på å dra hjem igjen.

Kragerø Helsesportslag har svømming hver mandag. Boccia er det hver onsdag og de har et håndballag.  Noen fra disse lagene, reiser rundt og spiller i hele Norge.
De har møte en gang i året, pluss tur til Sverige, julebord og en reise i året. De reiser med Dag Aasbø og foretrekker Liz som reiseleder. Hun på sin side sier at de er en sporty, glad gjeng som liker sang, dans og moro.
Med på årets tur til Agia Marina, er det 37, den yngste er 29, og den eldste 88!
Vi skal på ny tur på fredag, følg med!