Norskelever

Konstandina, Stefanos, Matina og Janna,
Som mange av dere kjenner til, har jeg mange elever som prøver å lære norsk. Noen av dem er i Norge, og noen av dem i Hellas. De fleste underviser jeg på Skype, enten de bor i Norge eller i andre deler av Hellas. En av elevene mine heter Nikos og bor i Katerini i Nord-Hellas. Jeg har også noen som kommer hjem til meg her i huset mitt i Hania. Mine elever i Norge, bor i Tromsø, Bergen og rundt Oslo.
I de siste tre ukene har jeg også undervist på en språkskole. Her ser du klassen min:
Vi holder til i et datarom, men det går greit. De er ivrige og to, Janna og Matina jobber med turister . Matina jobber på Alexandra Beach, og Stefanos og Konstandina drømmer om Norge. Hun har en kjæreste i Stavanger, og er utdannet førskolelærer.
helt ferske elever,

Janna og Matina


I Tromsø bor Vassilis med sin forlovede som han traff i Hania. Han er fornøyd med livet, og synes Tromsø er helt ok. Her bor også paret Sofia og Stathis fra Thessaloniki. Sofia synes det er vanskelig i Tromsø om vinteren, og Stathis synes at sommeren er for lys, men de trives og lærer norsk. Vi har samtaler for tiden, siden de begge trenger å snakke mer enn å lese.
Stathis og Sofia (til høyre) i Tromsø.
I Oslo bor parene, Athina og Manolis med babyen Katerina, og Nikos og Tina, . Nikos og leser krimroman for tiden og han er kjempeflink!! Han kjører buss og Tina jobber på Starbucks for tiden. Her ser du bilde av ham, Tina, Athanasia og meg i Oslo i sommer.
Tina, meg, Nikos og Athanasia i Oslo,
Athanasia er nokså ny i Norge, og hun er også bussjåfør! Jeg har også en bussjåfør til, Dimitris! Her ser du spøkefuglen:
Han bor utenfor Oslo med sin greske kone og to barn,  og kjører flybussen.
vi griller med Athina og Manolis på Høvik
Jota har jeg undervist til og fra lenge nå, og hun studerer på Ås for tiden, jobber i dyrebutikk i akvarium avdelingen og har pause fra norskundervisningen.
Jota og meg i Oslo
En gammel elev er Stergiani. Hun har fått seg ny jobb, så vi jobber hardt for at hun skal forbedre språket sitt til hun starter der i januar.  Hun bor sammen med en nordmann, Aleksander, og de trives godt sammen på Sagene. Han hjelper henne med leksene og prøver å lære litt gresk. De støtter hverandre og ferier i Hellas og Norge. Stergiani står på ski i Hurdal, og Aleksander besøker landsbyen til Sterigani og lærer gresk kultur og mat. Flott eksempel på norsk/gresk samliv og samarbeid!
ikke lett å stå på slalåm!!
Stergiani og Aleksander ved Akerselven,
Aleksander fra en ferie på Kreta,



















Av alle mine elever som har flyttet til Norge, har fire av dem fått babyer. To Dimitriser og Athina og Manolis som har en datter, så det er tre små nye grekere født i Norge. To gutter og en jente! Jeg underviser dem litt til å fra. De gjør ferdig en bok, så tar de en pause, og så fortsetter vi igjen etter en stund.
Olga bor i Bergen.
Jeg har fått en ny elev som heter Duen og er fra Aten med albanske foreldre og jobber på bilverksted i Oslo.
Ellers kommer altså både Maria og Stella hit om dagen. Maria er ny, og veldig flink!
Maria hos meg,
Stella er gammel elev nå, og jobber på Triton hotell i Hrisi Akti. Vi holder på året rundt, og hun er blitt veldig god nå. Her er hun på siste time, men hundevalpen Bella som hadde vært hos dyrlegen. Hun hadde blitt påkjørt av en bil, og hadde operert kjeven. Det var bare koselig det, med en ekstra hund.
Stella og Bella!

stakkars liten,
Jeg koser meg med noen få timer om dagen, og ser fremskritt hos elevene mine. Når de får skryt for bra uttale blir jeg kjempeglad!! Koselig å bli kjent med dem alle og følge dem.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.