Noen vandringer i Gamlebyen

utsikten fra klosterruinene på Kastelli,
Den siste uken har jeg hatt tre vandringer, og jeg har en i kveld også. Sist søndag gikk jeg rundt i byen og i Halepa på en formiddag. Jeg hadde med et par fra USA som hadde kjørt fra Iraklio, og møtte meg 9.30! Du vet, disse amerikanerne ferierer på en helt annen måte enn europeere. De har så kort tid, vil oppleve mye på noen dager, eller uker. Jeg tror tross alt ikke at jeg har guidet dagstur turister før. De ville ha 4 timer og det fikk de! Vi tuslet rundt i en morgenstille by, med gjester fra de forskjellige pensjonatene i Topanas som spiste frokost ute i gatene på de små kafeene.
Men de ville helst ikke være med på bilder, det samme gjelder paret fra Kanada som jeg fulgte rundt i går kveld.

Det å guide folk fra Amerika, er veldig spesielt, fordi de higer så veldig etter historie, og oppsøker Hellas av den grunn. De ønsker vanligvis ikke å ligge på stranda, og har fullt program før de reiser hjemmefra. Vi hadde sagt til søndagens turister, at de kunne bade underveis, men nei, we are good, sa de. Skal si de angret da de så sjøen og de fine badestedene i Halepa og Koum Kapi, og det var skikkelig varmt da vi var ferdige med turen 13.30! Men, altså bading ble ikke prioritert.
Felles for turistene på søndag og torsdag, var at de var jøder, og var spesielt interessert i den jødiske delen, med synagogen og monumentet i Koum Kapi, over jødene som druknet i 1944.
Det er spesielt sårbart for dem å høre jødene historie. Diverse bilder fra denne flotte bydelen:
den gamle såpefabrikken,

Ela kafe,

Kondilaki gata,

fra synagogens gård,

To Hani søndag morgen,


fra synagogen,

utenfor synagogen,

Ellers hadde jeg med norske Merete på onsdag, og hun gikk turen for andre gang. Det var like varmt på alle de tre vandringene, men vi overlevde! Hun ville ha vært med på tur på mandag også, men som eneste påmeldte, ble det ikke tur. Hun ble med GS Tours og Dimitris på 7 Villages tur og var strålende fornøyd med det.
Merete på Kastellihøyden,


det venetianske arkivet,


startet med reparasjoner ved klosterruinene,
fra de minoiske utgravningene på Kastelli,

fin utsikt herfra,
utsikten oppe fra,

på torget i Splantzia,

fisketaverna i bårhavna,

Rocco kirken åpen for anledningen,

ny renovering i Spalntzia,

Dalijannigata,


en katt på muren,


fra Topanas,

aftenstund i havna,
Merete og jeg gikk hele runden, og vi tok  med steder hun ikke hadde vært før.
Meretes la ut dette kartet over ruten vår,
Så her får du mange bilder fra byen innenfor murene, og ett fra Halepa.
Agia Magdalini i Halepa,
Jeg reiser snart til Norge, og starter opp igjen med bloggen når jeg er tilbake i midten av august. Da starter jeg opp igjen med  turer både på mandager og onsdager, og jeg håper at vi får til mange fine turer. Jeg har allerede påmeldte til Douliana turer både 13. og 20. august, og vi vil gjerne ha flere med. Ha det godt resten av juli, og har du ferie, så god ferie!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora