Nyheter med været

Koum Kapi i dag tidlig,
Jeg må først få si at jeg er rørt til tårer over alle god bedring hilsener jeg fikk etter siste innlegg!! TUSEN TAKK!!!! Jeg ville bare fortelle om legevakten, ikke klage på helsen. Men når det er sagt, så rørte det meg, og hjalp meg psykisk. Nå er jeg langsomt på vei oppover, håper jeg, og takker for alle velmente råd om kosthold som jeg fikk.
Været snudde brått fra 18 grader og vindstille, til typisk januarvær på Kreta. Iskald nordavind, regn og snø ganske langt ned i lavlandet. Temperaturen har vært nede i minusgrader på Omalos og Anogia, og generelt over 1000 meter. Fjellene ligger pakket inn i skyer, men snøen synes helt nederst. Helt som det skal være på vinteren.
Hele landet har kulde, regn, vind og snø, og våre tanker går til flyktningene som lever under umenneskelige forhold på øyene og på fastlandet. Dessuten kommer det hele tiden inn nye gummibåter med nye mennesker på flukt, og mange drukner. De som sier at krisen er over, lyver!
I går var Katerina, hundene og jeg på en tur i havna. Vi så snø på de lave åsene ved Stavros, et sjeldent syn.
snø på åsene på Akrotiri,

Ellers var det vanskelig å komme fra ved moskeen på grunn av bølgene som slo innover hele tiden. Det var jo 8 grader, og denne isvinden, gjorde at det føltes mye kaldere.

tang helt inn til restaurantdørene,

flere som tok bilder,

bølgene har herjet, men hundene fant en venn,

klassisk januarbilde,















I dag var det samme vær, men med sol, og vi gikk ned til Koum Kapi. Her er noen bilder og en videosnutt:


På grunn av vinden, måtte et cruiseskip legge til i Souda i stede for Iraklio i dag, og byen var full av turister plutselig!! Fergene har ligget ankret opp i flere dager, men i kveld er visst trafikken i gang igjen. Helt normalt for årstiden dette.
Nyhetene ellers handler om navnet Makedonia, eller Macedonia, som det kalles på engelsk. Det nye landet Skopje ville jo hete FYROM, etter oppløsningen av Jugoslavia. Hellas kjempet i mot lenge, men fikk ikke medhør den gangen. Det var et kjempetema her i landet i 1993. Man kom den gangen til en enighet om at det foreløpig kunne hete Former Yugoslav Republic of Macedonia, til landet blir enige i et navn. Temaet  Makedonia er veldig sensitivt siden store deler av Nord-Hellas heter Makedonia, og dette er der Alexander den store ble født. Symbolet til Makedonia er stjernen Vergina, fra kisten av gull med asken til Fillip 11, Alexanders fra fra 323. Den ble funnet i 1978 i den lille byen vergina i Nord- Hellas, i Makedonia.
Når nabolandet påstår at de har rett til navnet, fordi også er del av Makedonia, og bruker Verginasymbolet i flagget, blir grekerne sinte og ikke så lite såret og redde. I disse dager, etter 25 år, er saken oppe igjen. Diskusjonen bølger, og begge land har rett i sin sak.
Du kan lese mer her på Wikipedia:https://en.wikipedia.org/wiki/Macedonia_naming_dispute
I Tessaloniki var det en kjempedemonstrasjon denne uken, og store grupper kom fra hele landet. Noen fra Kreta danset folkedans i sentrum og var med i demonstrasjonen. Tusenvis var samlet i et stort NEI til å la dem beholde navnet. Personlig har jeg vanskelig for å engasjere meg, siden Alexander den Store og Vergina ikke er min historie, og jeg kan ikke nok balkanhistorie til å dømme her.
fra demonstrasjonen i Tessaloniki,

kretensere til stede,

med folkedans
Vi får se hva FN og politikerne bestemmer tilslutt.














Bøndene blokkerer hovedveiene over hele landet, som de gjør hvert år, for å få sin stemme hørt. I dag hadde de samlet seg i sentrum klare til å kjøre ut av byen som en demonstasjon.
blokade på hovedveien før Souda,

bønder samlet i sentrum,

klare til å kjøre,

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.