Tur til Loutro



Loutro sett ovenfra, pensjonatet "mitt" siste hus nederst til venstre,
Hjemme igjen etter nok et opphold på Loutro.Dro alene da ingen kunne bli med. Jeg nåtlate dager med mye gåing,bading og lesing, akkurat det jeg trengte nå. Fra lørdag starter de mange besøkene. Hvorfor velger jeg Loutro? Siden 1991 har jeg reist dit for å slappe av, og ta husmorferie. På Loutro er det ingen trafikk, intet mas og stress og masse natur. Jeg elsker naturen, utsikten, den krystallklare sjøen, de mange turene man kan gå, strendene man kan besøke, maten og menneskene der. Noen sier det er for turistisk, ja, men turistene kommer like mye fra Hania, Rethimno, Iraklio og resten av Hellas, som fra utlandet. Hele sørkysten blir brukt av lokalbefolkningen når de skal reise bort og slappe av. Paliohora, Sougia og Loutro er på topp blant Haniafolk. Loutro egner seg ypperlig til en dagstur. Ca 1.30 minutter med bil og 1 .45 minutter med bussen fra Hania og dertetter 20 minutter med båt fra Sfakia.
krystallklart vann,
Denne helgen som var den siste i den greske skoleferien, var det mange greske familier der.Noen med egne båter, noen med leide, de fleste kom med fergen eller taxibåt.
vi venter på å gå ombord i fergen i Sfakia,
Loutro er et paradis for barnefamilier, stille om kvelden i forhold til mange andre steder og skjønnheten trekker mange dit. Dessuten er maten veldig god.
Loutro har rom i alle prisklasser, og de aller fleste rom har flott utsikt.
mange rom til leie,
For meg er det et sted jeg bor mitt i naturen, og dermed kan ta på støvlene, eller skoene og gå på tur rett ut fra rommet. Her er noen bilder fra turene jeg gikk: Loutro - Finikas - Loutro

husk å lukke porten,
stranda  Finikas,

Finikas,

to veier tilbake,

han følger med på dyrene i kikkerten, og selvsagt menneskene!!

gammel bebyggelse,


Loutros gamle kirkegård,

Gavdos i det fjerne,
siste stykke bort mot kirken, fin turvei,






































og Loutro - Sweetwater eller Glika Nera som det heter.
jeg går fra Loutro,

langs E4 turveien,

fin øde strand etter 30 minutter,
stille og vakker strand,

Glika Nera eller Sweetwater, etter ca 50 minutter,

hviler ut under trærne,



koselig taverna,

med god lokal mat,

Glika Nera sett fra båten,



utsikt fra rommet,
Utsikten min fra verandaen min og rommet på pensjonatet Pantelitsa:
vakker utsikt over bukten,

solen står opp,

måne over bukten,
Den gamle barneskolen har en historisk plate, her står det at før den første revulosjonen i 1821, stemte følgene personer for revulosjonen, med alle navnene. Disse etternavnene er de du finner på Loutro i dag. De fleste familiene driver familiens hus og eiendom som taverna og rom til leie. Flere familier bor der hele året, som familien som driver Pantelitas/ tavernaen Stratis. Husk at Loutro er en historisk landsby og hadde mange innbyggere før de flyttet til USA, Australia, Aten eller Hania.
gammelt tre,






lite studio hos Pantelitsa,

E4 går gjennom pensjonatet,
Livet på Loutro en helg i september:
koselige hjørner,



grekerne bader om kvelden,
vakker gård,
barneskolen med den historiske minnesplaten,

god mat og stemning på Stratis.








full båt hjem og fem lokale busser utenom turistbussene!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.