Lørdag i Kalives.

Kafeen ved elva i Kalives,
Stille søndag i gården, gudstjenesten er over for denne søndagen. Jeg har snakket , lekt og sunget sammen med Tonia og Daniel her på morgenkvisten. Han har sovet hos Tonia på Røa, og våkner ukristelig tidlig, så det kom en snapchat med sang her til morgen, og ring når du kan mormor!!!Kjempekoselig. Jeg skriver litt til deg før jeg tar hundene med ut. Vi skal se om Gro er våken. Store søster Gro ankom i går kveld på to ukers høstferie.
I går var jeg en tur i Kalives hvor mine venner Sidsel og Kajsa har vært siden onsdag. Det øste ned her i byen på morgenen, og jeg ventet til været lettet før jeg tok bussen ut dit. Under hele bussturen fulgte det tykke skydekket som lå som en grått blyteppe oss. Men det stoppet brått, og etter det var det bare blå himmel. Har aldri sett maken, prøvde å fotografere fra bussen, men det ser ikke så spesielt ut.
her slutter regnskyene brått,
Uansett, fra regn og tordenbyger, ble det brått helt klart. Sidsel møtte meg på veien ned mot byen, og vi gikk opp på det lille hotellet de bor på. Det heter Garifalo og ligger nede  i enden av stranda og er enkelt, pen og billig. Anbefales herved.
Garifalo ligger ved stranda,

og har gressplen foran,

greie soverom,

kjøkkenkrok,

og sovesofa i stue/kjøkken delen,
Vi nøt et bedre måltid på Gyalos med gigandes, deilige hvite bønner tilberedt i ovnen, salat og rekesaganaki.( saganaki kalles mat som er tilberedt i liten rund panne/form, derav navnet saganakitiri, ostesaganaki som er den mest kjente varianten.) Det finnes flere typer saganaki, prøv dem!!
Gyalos,koselig taverna med kjempegod mat,
Så lå sjøen der helt stille, sola skinte og det var ikke til å tro at det hadde bøttet ned med regn og tordnet noe voldsomt litt før. Der har du Kreta om høsten!! Deilig varme og langsomt fyltes stranda litt opp. Jeg fikk min daglige gode svømmetur.
bra med svømming ved moloen,
elva renner ut i sjøen og er hyggelig dekorert,
flott svømmevær,

vakre Kalives,

med kapellet på moloen,

noe nyankomne turister og greske ungdommer,

vindstille og vakkert,

Sidsel fortalte en morsom historie. De har et surt par på hotellet, som aldri smiler og bare klager på alt.Hotellet har egne stoler, og dette paret tar alltid de ytterste stolene. Sidsel og Kajsa satte seg ved siden av, og mannen satt under trærne ovenfor i skyggen. Etter en stund trengte Sidsel litt skygge, og flyttet sengen så hun fikk skygge fra deres parasoll, da spratt han opp fra under trærne og kom sint bort og beskyldte henne for å sptjele hans skygge!!! Ha, ha heretter heter hun bare skyggetyv! Man skal høre mye.....
hotellet senger og skygger,

















Det var ganske mange fly som landet og tok av fra flyplassen som ligger tversover bukta på denne lørdagen, lørdager er jo skandinavisk dag der oppe + alle andre rutefly og andre nasjonaliteter. Noen uker til, så stilner det. Men nå er det jo snart høstferie i nord.
fly inn for landing,
Jeg tok bussen hjem igjen og det var ikke en sky i siktet!!
En god nyhet er at syklene som kommunen har kjøpt inn til leie , er en suksess fra første uka. Her et bilde jeg tok da jeg gikk forbi, tidligere var det tomt for sykler ved Agora, men det er jo fire "stasjoner"!! Så bra.
enkelt i bruk, prøv selv en gang!
Fortsatt god søndag!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.