Gresk jul.

Ja, så er lillejuleaften her. Jeg synes at tiden går fort.
Juletreet lyser og en julenisse er på plass,
Først hadde kommunen satt opp treet uten krybbe med Jesubarnet, men det ble ikke godtatt! Kirken klaget og handelstanden syntes ikke at det gikk an. Kommunen hadde allerede satt opp krybben et annet sted,og matte finne en annen løsning. Du ser de hat laget krybbe med lys istedet. man spøker ikke med kirken i Hellas!
juletreet i ny forbedret utgave,
Nå har vi stekt pepperkakene og undervisningen er over for i år.Juletreet er på plass,og jeg har kjøpt en fin håndlaget krans hos speiderne og hengt på ytterdøra.
juleboder på 1866 plassen,
Jorgos kjøper kalkunen i kveld så er den klar til settes i ovnen i morgen.Mmm fylt kalkun deilig ,gleder meg!! Tonia må sies å være smart, hun inviterer alltid venner til pepperbakingen i år kom det to. De stekte og braste og jeg gjorde ingenting!! Herlig, en kakeboks full med duftende sprø kaker. Riktignok hadde jeg laget deigen, men all bakingen overlot jeg til de unge.
Evangelitsa,Katerina og Tonia i aksjon,

mmm, nystekte pepperkaker!
De synes det er gøy,og veldig spesielt siden de ikke har pepperkaker hjemme. Vi pleier jo å lage pepperkakehus også, men altså ikke i år.Tenk så deilig å gå hjemmefra til juleavslutning på norskkurset med pepperkaker i veska,og komme hjem til pepperkakedufende hus og boksen full!!Flinke greske ,unge damer!! Vi koste oss med pepperkaker på norkkurset og jeg lærte dem om norsk jul og lærte dem noen julesanger. De syntes det var gøy og hørtes ut som en fin måte å feire jul på.Vi sang Nå går vi rundt om en enerbærbusk så det hørtes ut på gangen!!
Gro og jeg var på julekonsert i den erverdige flotte Evangelistra kirken i Halepa søndag kveld. det var kirkens kor som sang julesanger. de sang en blending av bysantinsk, gresk og europeiske julesanger. Riktig stemningsfullt, og helt fullt.
Den flotte kirken i Halepa,

fin enkel julekonsert med hele nabolaget,
Byen har kledd seg i sitt fineste og folk er ute å hander. Byen fylles opp av folk som er hjemme på juleferie og flere kommer til Santa Run og nyttår.
Det er jo ikke så farlig å komme hjem til jul i Hellas.
Julen feires 1.juledag med god mat og drikke, gjerne i landsbyen. Mange familier gir presanger da, mens langt flere venter til nyttåraften. Da kommer ifølge tradisjonen Agios Vasilis med gavene. Han er en helgen som var biskop i Lille Asia. Du kan lese om alt dette i bloggen min fra 31.12 2013.
Så her er ikke julerushet over på juleaften!! Neida, hele romjula er butikkene åpne hele dagen og søndag også. er du foreksempel gudmor eller far i Hellas,må du gi gave til gudbarnet også. Mange venter til nyttårsaften.
fine julegater,

julerush i Mouzouron med snødekkede fjell,


skinngata er åpen hele året,
Ting har blitt mer europeisk med årene, og man pynter husene mer, bruker juletre og gir gavene til jul. Allikevel er det langt igjen til det blir det samme rushet som i Nord-Europa som jeg nevnte i siste innlegg. Her lager de de supergode kaker melmakarona med deilig kanel og nelliksmak og kouramiedes fulle av melis og deilige mandler.
Ellers er det geit og svin som gjelder,og veldig mange bruker kakun som vi. Her avles det jo kalkuner, så det er lett å finne fersk vare.
Jeg er ganske sliten om dagen og tar nå juleferie fra alt,inklusive bloggen.Du får lese deg opp på alt du ikke har fått med deg, kose deg med familie og venner og nyte de feriedagene du har. Jeg ønsker herved alle mine lesere en god jul med kjærlighet og helse (god helse) som grekerne sier.
Du hører fra meg på nyttårsaften eller deromkring.Vi må jo se litt på nyttårsfeiring og året som gikk.
KALA HRISTOUJENNA ME AGAPI KE IJIA!!!!!!ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ME ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ !

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.