Hjemme igjen.


Ja, så var den reisen til Norge over, bloggen igang igjen.Håper du har hatt en fin juletid, og er klar til nye blogginnlegg. Jeg har hatt en flott ferie sammen med jentene mine, barnebarnet, søster og Stines nye familie i Norge. Veldig koselig og fint, og mye gode minner å ta med seg hjem igjen og leve på til vi sees igjen. Alltid vanskelig å reise fra noen en er glad i!Litt mer slitsomt å reise om vinteren da, når man må bytte fly tre ganger. Jeg var heldig å fant greie ruter med "bare" ni og en halv time!!! Heldigvis gikk det greit begge veier med overgang til neste fly, ingen forsinkelser, ingen snøstormer eller streiker. Jeg fløy fra Hania på en vakker dag med sol over de hvite fjellene fulle av snø, ett flott syn.
Avskjed med Kreta.
Bussen klar til å kjøre til flyet.
 Over nord-Hellas så jeg fjelltopper med snø, fra min vindusplass, og solnedgang over skyene over ett sted over Danmark. En behagelig reise med verdens fineste flytoalett på SASflyet, blått med to vinduer!!!Tok dessverre ikke bilde.


Fjellene i nord-Hellas.


Vi lander på Kastrup.
På vei ned igjen gikk flyet klokka halv sju fra Gardemoen og jeg tok første flybuss fra Røa klokka ti på halv fem, heldigvis var det 6 grader og opphold da jeg sto der og ventet på bussen. Det var en utrolig treg kø til Austrian Airlines fly til Wien og det var med nød og neppe de fikk oss alle inn på bussen som kjørte oss ut til det lille Fokker 100 flyet i tide.Men vi ble trykket inn og kom oss avgårde. En av passasjerene tror jeg ikke hadde fløyet ofte, han hadde med seg tre store sportsbager og prøvde å tømme den ene over i de to andre så han kunne sende en bag som baggasje.Etterpå kom han sist av alle, de ropte ham opp lenge før han kom til utgangen.Der måtte legge igjen en tom bag ,siden den han hadde som håndbaggasje var for stor. Da han omsider ble ferdig med å tømme og ordne igjen, kunne bussen gå ut til flyet. Da jeg fant sete mitt og skulle skulle sette meg, satt han på sete mitt! Hvilket sete har du, spurte jeg. Det visste han ikke, måtte lete etter boardingpasset i bagen oppe i hyllen, mens jeg og en kø bak meg sto og ventet.Han hadde tydeligvis bare satt seg der det var ledig som på en buss!!!Ble forbauset over å måtte sitte på annet sete. Sånnt kan skje.Det gjelder å ta det med en sans for humor og ikke irritere seg.
Under hele hjemreisen så jeg hvordan flyvertinnene strever med å være høflige når folk har med seg så utrolig mye håndbaggasje,poser og pikk pakk i tillegg til den ene vesken vi kan ha med inn og som ofte er altfor stor til å passe i hattehyllen. Særlig på det lille Fokker flyet var det tydelig ett problem.Det er ett kjempeprosjekt å få lukket igjen dørene. Folk blir jo også sure når de får beskjed om at det er for mye. I går var det en eldre dame som kjeftet ut flyvertinnen da denne flyttet på kåpen som hun hadde lagt fint utover i hattehyllen. Hva er dette, hvorfor ødelegger du den fine brettingen? Flyvertinnen prøver å beherske seg og forklare at det ikke blir plass til andre folks baggasje når kåpen ligger sånn, men det hørte hun ikke på.
 Det å reise om vinteren og i tillegg i julefeiren betyr jo at man har ekstra mye med av yttertøy og gaver, og trangt blir det, men å kjefte på flyvertinnen!!!!
En annen ting jeg legger merke til på alle disse flyturene jeg tar , er hvor sure folk blir på security vaktene som tar fra oss noe vi ikke har lov til å ha med inn på flyet. Ok ,det er kjempeirriterende, men de gjør jo bare jobben sin!!Å vi blir jo stadig påminnet og spurt om vi har væske med på flyet.Det er jo terrorristene vi skulle skjelle ut!! Når jeg tenker på hvor lett det var å reise før, du kunne ha med hva du ville i håndbaggasjen, men ingen kan at si de ikke visste!!I går var det en italiener som gikk berserk i Aten, han skjelte ut vakten etter noter og skrek at han hadde reist verden rundt og det var første gangen han hadde opplevd å bli fratatt flasken med neglelakkfjerner!!!!!!Hva skulle vakten si, det er ok du får lov å ta den med, mens hele flyplassen fulgte med?? Kona som sannsynligvis eide den,var kjempeflau! Hvor mye koster en flaske neglelakkfjerner og hvorfor ha den i håndbaggasjen? Denne drittsekken av en greker kastet den!!Uhørt, han var nær sammenbrudd av indignasjon.Akk ja, det er tøft å leve i en verden med regler som noen må følge.
Når det gjelder severing eller mangel på sådan må jeg si at jeg nok engang er overrasket og irritert på skandinaviske flyselskap som ikke deler ut gratis mat og drikke. På Aegean og Olympic får du alltid noe, selvom reisen er på 20 minutter, en kake eller peanøtter og noe å drikke. På SAS flyet kunne vi kjøpe smørbrød eller wrap med kylling, hvis de hadde noe igjen når de kom til deg, og drikke. Te og kaffe var gratis.WOW!!!! På Austrian flyene fikk vi snack,wienerbrød ,sjokolade og frukt og hva vi måtte ønske av drikke inkludert vin.Ikke akkurat noe å bli mett av, men allikevel. Jeg har reist over hele verden i over 30 år, og bare på skandinaviske fly må du betale for mat og drikke, selv en flaske vann,jeg forstår det ikke!!
Jeg hadde ikke sovet noe hele natten, og var kjempetrøtt på slutten på flyplassen i Aten. Deilig å komme hjem til mann, datter hunder og katter som malte og bjeffet ,slikket og viftet med halene. Og deilig å sove i 14 timer i sin egen seng!!
Årets Santa Run gikk av stablen den 27. i regnvær.
Santa Run gikk avstablen den 27. med 3000 julenisser i alle aldre med paraplyer i regnvær! Michelle var med og rapporter om en flott opplevelse med mye humør og litt øl,og barn med utviklingshemming i rullestoler og nissedrakter.Hun sier at mange venner var for sent ute, og fikk ikke blitt med siden de 3000 draktene var delt ut alt, så til neste år blir det nok flere!! Jeg har fått låne bilder,neste år håper de er mine!! Ser alle mine venner her i byen har bilder i julenissedrakt på Facebook, så bra, det ble mange penger til de organisasjonene de samlet inn til.les om Santa Run Hania i innlegget fra 10.desember.
Michelle og venner på Santa Run.







Studenter hjemme i Hania på ferie med i julenisseløpet.



Fikk meg ett deilig sjøbad i dag, 15 grader i luften og nok sikkert 17 i sjøen, slett ikke verst. Det var noen timer med sol og lite vind, så det var en nytelse å bade igjen.




En selfie fra badetrappa!!
I morgen blir det stille nyttårsfeiring her hjemme, før de andre to går ut, og på første nyttårsdag fylt kalkun med venner, oppskrift følger i morgen!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora