25.mars

 


Endelig kom det fine vårværet tilbake og heldigvis falt det på nasjonaldagen. Byen var full av forventningsfulle foreldre som ventet på å se poden i toget/paraden. Det var parade i oktober også, ellers er det jo to år siden sist. Det ble bestemt veldig nylig at det skulle bli feiring som vanlig, så de var ikke så godt forberedt denne gangen. Det pleier å være musikk over høyttalere hele formiddagen og under paraden pleier det være en som forteller hvilken skole, folkedansgruppe, osv. som går forbi. Det pleier også å være et orkester foran med marsjmusikk og alle skoler har en trommeslager sammen med flagget foran hver skole. I år var musikken lenger ute i paraden men høyttalerne virket ikke og vi hørte ingenting, der hvor jeg sto, ingen stemme som introduserte og ingen trommer. Helt stille og dermed i utakt. Greske skolebarn pleier å øve en stund før med trommer rundt i skolegården så de lærer å gå i takt. Ahtarmas αχταρμάς, som Katerina sier, altså rotete som de som leste siste innlegg kanskje husker. Eller vi kan si at det ble gjort arpa kåla, αρπα κόλλα, altså fort og galt, ikke nok tid til å øve med trommer og gå i takt. På alle nasjonaldager, fødselsdager, til jul, påske osv. kan man si: Hronia pålla! Χρόνια πολλά! 

                    Her er en video med musikk fra en lokal tv kanal  Nea Tileårasi Νεα Τηλεόραση.

Aller først i paraden i år, gikk min venninne Katerina med Røde Kors flagget. Hun er sykepleier og er frivillig i Røde Kors avdeling Hania. Hun pleier å være med i paraden, men det er første gang hun bærer fanen. 



Her er Røde Kors gruppen etter paraden:


Jeg har sett disse paradene siden 80-tallet i Sitia da Stine var med i speideren der. Siden gikk hun med skolen og så de andre to, så jeg har sett utallige  parader. Jeg ga opp etter Røde Kors, men bruker bilder fra nettavis. Her er alle skolene, speidergruppene, dansegruppene, Røde Kors og militære med. 



de minste speiderene,

byens militære,



alle speidergruppene er med,

fra en dansegruppe,

alle byens skoler er med,

alle er med i paraden,

man lærer folkedans fra tidlig alder,

dansegruppe med en mor med barn først,











Katerina og jeg gikk gjennom Koum Kapi, hun skulle hjem og deretter på jobb. Her tar hun en hvil med flagget.


Jeg gikk hjem og hentet badetøyet mitt. Da var paraden ferdig og havna, Splantzia og Koum Kapi full av folk på tur. De fleste prøvde å finne et sted å sette seg. I Koum Kapi var det et par svaner rett ved badetrappen. Aldri sett det før i Koum Kapi, og det vakte stor oppsikt blant dem som gikk forbi. nesten alle tok bilder og noen kastet brød til dem.














Jeg fikk meg et bad etter en uke med dårlig vær med iskalde vinder. Νå ser det ut til at det blir bedre vær utover. Du kan lese mer om 25. mars her: https://audoymyr.blogspot.com/2019/03/25mars-gresk-nasjonaldag.html

https://audoymyr.blogspot.com/2016/03/25mars-gresk-nasjonaldag.html

https://audoymyr.blogspot.com/2018/03/25-mars-hellas-nasjonaldag.html

God helg!

Kommentarer

  1. Fint å lese om løst og fast fra Chania. Jeg er i byen i 10 dager til. Bor i nærheten av Splanzia- plassen. Er det mulig å få hilse på deg? Jeg kommer tilbake i august for å være her i 4 uker.
    Hilsen Yngvar +47 915 61 868

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du, jeg så ikke dette før nå. Jeg reiser jo til Norge i morgen, men i august kan vi jo treffes så klart. Ha et fint opphold her.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene før norgestur

Hjemme igjen

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Første uken i oktober

Nyheter

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Neidagen 28.oktober