Første uken i oktober

 


Da var det på tide å skrive litt her i bloggen min igjen. Jeg har hatt noen fine dager nå først i oktober. På søndag var jeg med på dette veldedighetsløpet Ανοιχτοί Ορίζοντες Anihti Orizontes ( Åpne horisonter) hvor de aller fleste gikk men mange løp. Det var fullt av folk, musikk og liv da jeg kom fram. Det ble holdt ved strendene i Agii Apostoli Αγιοι Απόστολοι rett utenfor byen. Denne perlen som byens befolkning elsker og bruker flittig. Her er det tre strender, fine bukter hvor man kan bade uansett vindretning, man bare velger "riktig" strand. Rundt strendene er det natur med tursti og en liten park. Vi skulle løpe rundt hele parken, hver runde var 1 km og man kunne velge selv hvor mange runder man ville ta. Det var ingen tracker, det vil si ingen tidtaking eller resultatliste, bare trening sammen med andre. Vi kunne velge mellom forskjellige organisasjoner eller institusjoner man ville støtte og legge penger i en bøsse, fra 5 euro. Jeg valgte skolen for autistiske barn her i byen. 












Det var en fin ettermiddag med lett vind og litt skyer, så det var perfekt for litt løping/gåing. Det var en familiefest, men også mange hunder, eldre mennesker og vennegjenger med.


her kokes det pilafi til mange hundre,











Her ser du noen bilder fra rundene våre:






Etterpå var det ris og kjøtt til alle, pilafi πιλάφι, hoppeslott for de minste, øl og musikk.


Jeg tok meg et herlig bad og drakk min te med utsikt til denne stranda jeg kjenner så godt. Så tok jeg bussen hjem til hundene og kveldstur med dem.

















Dagen etter dro jeg til byen for jeg hadde en avtale med Helen. De skulle jo reise hjem tirsdag, så vi hadde avtalt et siste møte i Splantzia mandag kveld. Katerina, Michelle og Alex kom også. Vi koste oss, Luca, Michelle, Helen og jeg mimret om gamle dager og ferier sammen i Sveits og Norge. Det viste seg at de unge husket en del fra barndommens ferier sammen. Lille Alex var en solstråle som gikk fra fang til fang. Så er Helens ferie over, vi hadde det så fint sammen. Gode venner skal man ta vare på!















Det er fullt av skoleelever fra hele Europa her om dagen, på høstferie. Du ser dem på bussen, i byen og på strendene. Det har så langt i oktober vært strålende sol og varmt.

I går kom Alex til Uglehuset igjen. Nå krabber han rundt og er godvenner med hundene. Vi gikk en tur og var innom lekeplassen som alltid. Det liker han mer og mer og ble venner med barna som var der. Lekeplassen var full av glade unger foreldre og besteforeldre. Vi får nok mange fine stunder der utover!!















Dessverre har disse dagene en trist tone også, siden Bjarne som bodde i Embrosneros Εμπρόσνερος med Guri, døde søndag morgen. Så trist, 77 år og en flott, blid og god mann. Han hadde lungebetennelse og hjertesvikt og døde på byens sykehus. Fred over hans minne.

Bjarne og Guri i Embrosneros,

Jeg reiser til Norge på mandag og blir i 10 dager det gleder jeg meg til. Og litt kaldere vær tåler jeg etter en så lang periode med varme. På grunn av høstferie var prisene så høye på Norwegian flyene, at jeg valgte Aegean på turen opp, men fant en kjempebillig hjemreisebillett med Norwegian.

Fortsatt god dag og resten av uken. Varm hilsen fra oss i Uglehuset.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Siste dagene før norgestur

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Maleme- Manoliopoulo- Loutraki- Maleme

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Nyheter

Oppdateringer