Søndagstur langs stranda

 


I dag var det flott vær og lite bølger etter en dag med regn, og en uke med mye vind. Jeg hadde planlagt å ta en tur langs stranda fra Kolimbari til Maleme. Jorgos kjørte meg bort til stranda før Kolimbari og så gikk jeg hele veien tilbake. I begynnelsen gikk jeg langs stranda siden det ikke er noen vei der, men når jeg fant en vei, tok jeg den. Noen av dere som leser dette har sikkert hus i området eller har vært der på ferie og vil kjenne dere igjen. For andre er dette nye bilder.




Jeg badet og koste meg og møtte turgåere, noen som luftet hunden eller hundene og noen som satt å fisket på stranda.






En lett tur, men ganske varierende og deilig på en fin desemberdag.













Det ligger landsbyer hele veien og små hotell og villaer nærmere stranda.































Mot slutten av turen kom jeg til stranda i Tavronitis der er det en strandpromenade med en fisketaverna og en minnestøtte fra Kampen om Kreta, de som ble henrettet av nazistene i juli 41.









elveleie til Tavronitiselven nå,

Man må gå opp langs Tavronitiselven og opp til veien og over broen for å komme videre mot Maleme. 

den gamle broen,

Den militære flyplassen ligger jo der og har gjerde helt ned til sjøen både på Tavronitis-siden og på Maleme-siden. 





Man kan ta bussen til Kolimbari og gå så langt man gidder tilbake og så ta bussen fra et eller annet sted langs veien tilbake dit man kom fra. Eller motsatt selvfølgelig, gå så langt man gidder og så ta buss resten av veien til Kolimbari og tilbake. Hvis det blåser kraftig nordavind er det dessverre umulig å gå langs stranda og det er ikke strandpromenade hele veien. Kreta har mye å se og gjøre hvis man bare gidder.














Kommentarer

  1. Hei!
    Jeg leser innleggeme dine med stor glede. Nå er jeg veldig misunnelig når jeg leser at du fortsatt bader. Hva er temperaturen i vannet nå.? Har veldig lyst på tur til Kreta utenom sesongen en gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen.
      Beklager kommentar uten navn.
      Hilsen
      Marit Røren

      Slett
    2. Tusen takk, jeg bader hele året og hopper uti når jeg får anledning. Temperaturen ligger nok på rundt 18 grader, ikke særlig kaldt.

      Slett
  2. Takk for fin turbeskrivelse Aud. Jeg har tatt samme turen selv om sommeren, men det er jo mye finere nå i desember som det er grønt gress og sauene får mat ute, helt motsatt sesong i forhold til Norge. Håper at hotellnæringen der får coronastøtte der slik at de kan åpne til neste sesong. Stranda er jo full av strandhoteller slik du viser.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.