Aprilsøndag i havna

 


Jeg har vært barnevakt for lille Alex på lørdag kveld og overnattet i byen. Han synes at det var ok helt til han skulle sove, da trengte han mamma. Ikke fordi han trengte pupp, han fikk nok melk på flaske, men mormor er ikke det samme som mamma! Hun var nede på torget på taverna og kom raskt hjem. Da kunne han jammen smile igjen! Så sovnet han med en gang og hun gikk igjen. Ja, ja, en får gjøre så godt en kan.

I dag tok jeg en runde i havna på vei til bussen og det var mye liv. Været var deilig, luftig vind, men sol. De lokale går kledd etter kalenderen, det er april, det kan fort bli kaldt, mens turistene går i sommerklær, sånn generelt. Man hører nok sin egen mor spørre før man går ut: Πήρες ζακέτα; Pires zaketa? Tok du med jakke? 

alltid lurt å ta med jakke!

















Jeg nøt runden min, det er lenge siden jeg har gått tur i havna faktisk.


speidere på søndagstur i byen,




Jeg kjenner at jeg kan savne Splantzia og Gamlebyen, men jeg elsker Maleme.

her ligger nå Κουζίνα ΕΠΕ, veldig kjent spisested for de lokale, anbefales!

jeg savner Splantzia,




De aller fleste butikker og spisesteder har åpnet, resten gjør seg klar. Den helt store sesongstarten blir om en ukes tid, rundt gresk påske. 

Været skifter hele tiden, mellom 20 og 30 om dagen. I de neste dagene snur vinden til sør igjen og det blir veldig varmt, så snur den til nord, osv.

En god uke ønskes alle mine lesere. Kali evdomada καλή εβδομάδα.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Til minne om Bjørn.

Nyheter

Hjemme igjen.

Lafonisios dromos

På tur med Edith og Arne

Spilia

Siste dagene i mars

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.