Jul i Hania




2. juledag og strålende sol over Kreta i dag. Jeg fikk meg et nydelig bad, litt kaldt men deilig og så fint på land. Kunne sitte litt i trappen og tørke. Når det ikke blåser, er det fint. Det var mange ute og gikk langs strandpromenaden i formiddag. En fridag for alle, unntatt noe få som jobber, og strålende vær, trakk folk ut. Alt er jo fortsatt stengt, så det er ikke mye annet å gjøre. Dette er måten å treffe folk på denne julen, gå på tur i Nea Hora, havna og Koum Kapi. Småbarnsfamilier, venner, hundeeiere, kjærester og ektepar. Syklister og barn på sparkesykkel. Det var barn i lekeparken og et par stykker som svømte på stranda.



18 grader i skyggen i dag, og jeg satt ute i gården etter badet.



omgitt av katter og hunder i gården,


















Stille med stengte kirker, det var riktignok en messe i Domkirken i går, men stengte dører og tv-overføring. Før jul fikk jeg til å handle med click away, gaver til min niese Rafaellas sønner. Da jeg fant en butikk med barneklær som hadde det jeg ønsket, gjorde de klar klærne, og jeg dro og hentet dem og betalte med kort. Jeg måtte vente utenfor. Så kom de innom og hentet gavene. Jorgos søster var også med, veldig koselig. Rafaella elsker pepperkaker og fikk med seg en boks. Ellers har en venninne av Tonia vært innom og fått noen, og Katerina. Hennes sønn Paris elsker dem. 
På formiddagen på juleaften var det flere barn med mammaer i år, som kom på døra og sang de tradisjonelle julesangene, ta kalanda. Veldig hyggelig, de skal ha litt småpenger, så det er det lurt å ha liggende den 24. 31. og 5. januar. Det er jo helligdag 6. januar også, og de går rundt og synger dagen før en helligdag i jula.
På juleaften hadde vi besøk av Katerina og høygravide Melina. Det var ekstra hyggelig synes vi.























Barnet skal tas ut med keisersnitt på mandag. Melina hadde kreft som barn, og på grunn av bivirkninger av cellegift, ga legene henne beskjed om at hun er i menopause, og at det var nå eller aldri å få barn. Hun er 23 nå.

Under hele svangerskapet har hun blitt nøye fulgt opp fra sykehuset, annen hver dag den siste måneden. Barnet er veldig lite, men nå er det stort nok til å fødes og vi gleder oss alle. Jeg har strikket babyteppe til lille Mihalis. Et barn født i romjulen i Koroanaåret! Spesielt. Katerina er lykkelig, men hun vet ennå ikke hva det vil si å være mormor!!
 Vi fikk pratet på Facetime med barnebarna,  farmor, pappa, mamma og tantene deres på juleaften. De var så glade for at vi hadde hatt besøk til middag. Jorgos fikk en ny laptop og jeg skinnjakken jeg ønsket meg. Michelle hadde bestilt en del miljøvennlige saker til meg, tannbørste og kopp i bambus, lys av soyavoks, osv. og en stor flott julestjerne ankom på døra! Nå har vi julefred i stua, hunder og katter har spist, og jeg nyter en stille stund med blogginnlegg. Håper du også har hatt en rolig og fin jul også, i trygghet og etter alle forskrifter. De første vaksinene ankom Aten i dag. I morgen skal presidenten og statsministeren vaksineres, alle ansatte på covid-19 sykehusene i Aten og Thessaloniki, og etter det, eldre, mennesker i risikogrupper, helsearbeidere, osv. På Kreta starter de 4. januar. Det tar nok en stund før turen kommer til oss på 62!
Hania kommunes offisielle julevideo av en julepyntet by:

Kommentarer

  1. Takk for fint innlegg og julestemning fra Kreta🎄🎅 ønsker dere fine romjulsdager og alt godt for det nye året 2021! Håper å kunne reise til Kreta igjen da🌞

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.