Stille juni i Maleme

Det er uvanlig stille her ute. Alle hotellene er stengt og det er veldig stille på stranda. Her oppe i landsbyen hvor jeg holder til, er det jo ikke stillere enn vanlig, men på nedsiden av veien merker en det.





Det ser ut som om en del hotell åpner 1.juli, men om det blir noe belegg i juli er usikkert. Jeg synes jo at det er deilig med god plass på stranda, men det er det uansett alltid her. Flere av tavernaene og kafeene er åpne, men med mindre gjester enn vanlig.
Skolene er jo også i gang, så sommerferien er utsatt til slutten av måneden, det merkes på stranda. Innover mot byen er det tydelig hvor stengt alt er, men i sentrum av Hania går livet sin vante gang.

Jeg ser at den greske turistministeren uttaler seg til norsk presse, at reportere har reist til Aten, og at Fedon Lindberg skriver en klage om at nordmenn ikke er anbefalt å reise hit.
Det diskuteres vel like mye i dansk og svensk presse går jeg ut fra.
Denne sommeren er så annerledes, blir det dette som blir normalt?
Jeg kommer tilbake til nytt i et senere innlegg etterhvert som 1. juli nærmer seg.
Som alltid om sommeren er det mye støy og uro i Splantzia, og det er byens befolkning som kommer for en kaffe, drink eller et enkelt måltid. Vi har slått oss til her ute i stillheten og nyter den. Første gang Jorgos overnatter hver natt. Han kjører inn til byen hver dag, men jeg holder meg her.
I fjor var jo første sommeren jeg eide huset, og da hadde jeg jo veldig mange byvandringer, til de stoppet i juli og mye besøk. jeg dro ut hit en dag eller to i uken, og gjerne med besøkende. Etter en vinter med jobbing i byen ( norskundervisning) og så portforbud i 6 uker, er det deilig å være her mer permanent. Jack koser seg også.
Vi går på turer i området, her er noen bilder:












Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.