Theofania 2020

kaldt og lite folk i havna i dag,

I dag feires de hellige tre konger, og er en helligdag i mange land. I de ortodokse landene feires Jesu dåp i Jordan elva av døperen Johannes. Dette er en viktig dag i den ortodokse kirken og en helligdag.
Her i byen er det tradisjon at det foregår en stor messe i Domkirken og etterpå går hele følge av prester, biskoper og høye personligheter innen politi, forsvar, brannvesen og politikere, ned til havna i prosesjon, før de fortsetter messen der. Dette kalles velsigning av vannet. Den øverste presten, vanligvis biskopen her i byen, kaster så et kors ut i vannet, ( det er festet i en snor), og mange hopper uti for å hente korset opp og bli velsignet av biskopen. Der man ikke har sjø, gjøres dette i elver, innsjøer, vannreservoar osv. Les mer om dette her:
På fine dager er det helt fullt i havna, det er trangt om plassen og mange småbåter ute i havnebassenget. I dag var det et forferdelig vær, med sterk vind og det hadde regnet masse i natt. Selve velsigningen av vannet ble gjort inne i kirken, ( har lånt bilde og video fra nettavisen Flashnews) og så ble biskopen kjørt ned til sjøen der det var stillere vann og kastet korset i full fart. Tre-fire menn hoppet uti, og alt er vel. Ingen båter tutet, folk skyndte seg hjem og biskopen kom seg fort inn i bilen med sjåfør.
Ok, jeg tok på meg en vindtett jakke, og gikk ut med Jack litt før 11. Til ære for alle dere som leser bloggen, fristende var det ikke, men det var oppholdsvær etter en veldig regnfull natt med masse tordenvær og lynnedslag. Vi sov veldig dårlig, og Jack var livredd og lå og skalv stakkars hund.
lynnedslag over Kreta i natt,
Vi ruslet bort til Domkirken, og her ser du mine bilder:
folk venter på å få litt av det velsignede vannet utenfor kirken,

legg merke til turisten i shorts og badesko,

mange ødeleggelser etter stormen,

en del av moloen ble borte med bølgene i natt,
Så gikk vi ned til stedet ved den gamle tollstasjonen der korset skulle kastes uti.
ikke noen dag for paraply!
det ventes i vinden,
Der var det ikke startet enda, så jeg tok Jack med på baksiden av bygningene bort mot fyret, for å få et bilde. Det blåste noe voldsomt. Da vi kom rundt hjørnet ved Pallas, kom det en gruppe amerikanske turister. De sa: "Pass på så ikke bølgene tar hunden din!"
Jeg knipset et bilde med telefonen, og i neste sekund kom en stor bølge og skylte over havna, og der var Jack! Han og en mann fikk bølgen over seg! Jøsse meg, jeg ble redd, men Jack kom løpene klissvåt, men i god behold! Turistene fulgte med, og hilste på ham med glede der han kom løpende! Jammen fikk de noe å fortelle fra Kreta!
dette bildet tok jeg,

en journalist tok dette.

Huff, bølger er ikke til å spøke med.
Vi rakk å se korset bli kastet, jeg knipset noen bilder, og skyndte meg hjem med den våte Jack. Han fikk en varm dusj, og ligger på sofaen og sover nå.

Ja, det var årets feiring. Det snør, regner og blåser over hele landet og alt er stengt i dag. En perfekt dag å sitte inne og slappe av.
godt å ligge på sofaen,
Mange steder har uværet skapt problemer, men det kommer jeg tilbake til i et annet innlegg. Jeg tenker på alle dem som spør meg om det ikke er kjedelig å bo på et sted hvor årstidene ikke skifter og hvor det alltid er varmt. Alltid varmt? Ikke skifte i temperaturen eller dårlig vær? I dag har vi 8 grader, føles som 4, og i august kan vi ha 40. For 800 år siden da venetianerne bygget havna, laget de først en molo, den som i dag, 800 år senere ble skadet, på grunn av vinterstormene. De bygget også 18 skipsverft for å ha et lagring og reparasjonsted for skipene som lå inne i vintermånedene. Det er kjent at vinterstormene i Middelhavet kan være tøffe.