To vandringer


Gratulerer med dagen til alle nordmenn!
Husker du at jeg skrev om Elisabeth som ble 50, og feiret dagen på Troulakis Beach? Jeg skrev at dere ville høre mer om gaven hennes fra oss. Ok, her er den:
Elisabeth har operert begge knærne og har vanskelig for å følge en vanlig byvandring og jeg tenkte at en liten tur med historie måtte være noe for henne. Hun fikk altså en minivandring i gave. Bendik fikk selvsagt være med.
Elisabeth og Bendik ved platantreet i Splantzia,
Vi startet ut fra torget i Splantzia og stoppet ved det store platantreet der. Jeg fortalte dem om hengingen av to biskoper der i 1821 da opprøret mot Ottomanerne begynte. Etterpå gikk vi bort til kirken Agia Irini som ligger tvers ovenfor The Well of The Turk. Her er det et maleri av det samme. Makabert syn. Kirken er nylig restaurert og veldig gammel.
kirken er gammel med nytt interiør,


The Well of The Turk,

bildet av Efraim som er hengt i platantreet,


Så gikk turen opp til bydelen Kastelli hvor vi kikket på utgravningene fra Minoisk tid, og utsikten over havna og fyret der oppe fra.
guiden forteller,

det flotte paret,

Elisabeth ved utgravningene på Kastelli høyden,

For Elisabeth og Bendik var det akkurat passe lang tur, og jubilanten var fornøyd med gaven heldigvis!! Jeg låner Bendiks bilder i bloggen i dag.
Del av gaven var også en lunsj hjemme hos oss og vi hygget oss og dette var en super gave som fire hadde gleden av!! Tips til gave: En byvandring!!
Jeg skreddersyr turene etter behov, hvis jeg kan når dere ønsker det.
På mandag morgen hadde jeg med tre engelske venninner ,som hadde bestilt City Walk gjennom GS Tours online.
Madeleine, Kellie og Debs

i Splantzias smug,
Vi tok hele runden og jeg storkoste meg!! De var så søte og vi stoppet for en kaffe/te pause på torget i Splantzia, gikk på Agora hvor de kjøpte seg hatt og kart og kikket på fiskene hos fiskehandleren.
og inne på Agora,
Vi gikk opp på muren og de var veldig overrasket over snøkledde fjelltopper. De hadde ikke ventet dette i Hellas, men så er de jo fra England!!
på muren,


Disse gode venninnene hadde aldri vært i Hania før, så alt var nytt for dem og de sugde det inn.
Som du skjønner er jeg ikke arbeidledig, og i dag er det allerede tre påmeldte til vandringen klokka fem. Er du i området så bli med. Jeg avlyser ikke uansett værmelding!! Det kan komme regnbyger under turen, men det gjør ikke noe. Vi tar med paraply og godt humør!!!
Det samme gjelder fredagens Halepa tur.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.