Dag og kveld i Apokorona.

Hei igjen, travle dager om dagen. Besøk, undervisning og bursdager. I tillegg påtok jeg meg å besøke en familie som hadde leid en villa gjennom The Hotel som jeg oversetter litt for i ny og ne. De trengte noen til å besøke og informere nyankomne til villaer de leier ut gjennom sin nettside https://www.thehotel.gr/ . Jeg har skrevet om dem her i bloggen før, i innlegget fra 03.04.2015.
Familien med min sjåfør Jorgos utenfor huset,

vakker utsikt fra huset med hagen,

stille område og nydelig hage,
Villa Koula ligger oppe på høyden ved Aptera ovenfor Kalives. Her heter det Megala Horafakia. Jeg møtte en fornøyd svensk familie med to små barn, som har besøkt villaen før, og elsker den. Dette er et enkelt hus med svømmebasseng og hage med grill.De fikk informasjon om turer, gatemarked, tavernaer, strender osv.

villa Koula leies gjennom TheHotel,

Så kjørte vi ned til Almirida hvor vi hadde en avtale med fetter Bjørn, Lisbeth, Elisabeth og Rune. Vi hadde en hyggelig stund på kafe og på den flotte tavernaen Psaros. Her spiste vi småretter og nøt hverandres selskap.
Jeg har et sår på leggen som ikke vil gro, å kan ennå ikke bade i sjøen, så vi var i Almirida men jeg fikk ikke badet. Det har vart i to uker, og jeg er passe lei, men nå er jeg snart helt fin igjen!!Synd for meg da.
vakre Almirida,
På søndager i juli er stranda her overfylt av greske familier, pluss alle turistene fra hotellene rundt i området og de som har hus der. Almirida ligger rett ned for Plaka, Kokkino Horio og Gavalohori hvor mange utlendinger har hus.
Jeg liker dette stedet veldig godt for dets skjønnhet, og jeg husker godt hvordan det var der på 90 tallet. En stille vakker strand for lokalbefolkningen med et par enkle fisketavernaer.
I dag ligger det mange tavernaer og noen kafeer bortover langs stranda.
Almirida ligger lengst ute etter Kailves, med sine vakre landsbyer og stranda er det et yndet utfluktssted hele året. Plaka har ganske mange nordmenn i nyere turistvillaer og mange norske turister for et så lite sted, så du må regne med å høre endel norsk rundt deg i sommermånedene. Jeg vil absolutt anbefale en tur hit, uansett årstid.
Vi spiste god mat og fikk god service.
sesong for lokaldyrket vannmelon,

mange greske familier på søndagstur,

koselig selskap som vanlig, her på vei ut,
En av familiene som har hus i Plaka, er Petter og Inger. I går rundet Petter de 60, og hadde invitert til storslått feiring på hotell Esmerald som ligger nederst i Plaka.
Esmerald ligger fint til i høyden,
fin restaurant ved hotellet,

solnedgang over Soudabukta,

Et fantastisk sted å feire. med vakker beliggenhet og veldig hyggelig betjening

. Utsikten over Souda bukta, med Akrotiri halvøya tvers over, og Alimirida nedenfor. Festen var på hotellets restaurant.Vi nøt en spektakulær solnedgang. De fleste gjestene hadde kommet fra Norge og de bor på hotellet eller på Bicorna. De er kjempefornøyde med hotellene, og jeg ble bedt om å skrive at Bicorna anbefales virkelig!! www.bicorna.gr/index.php/no/

Noen kom fra Rethimno, to fra Kanada og noen fra Hania. Vi hygget oss under druerankene, spiste god mat og drakk deilig vin, hørte mange taler som ble holdt på engelsk, danset til discomusikk fra 70 og 80 tallet. Helt topp, Bony M, David Bowie osv.
mange gjester fra flere land,

spennende bordkort, oleanderblader,

mitt blad
vi spiser under vinrankene,

med utsikt,

Jorgos og jubilanten Petter,

og så kom månen opp!!
Jorgos hadde med fyrverkeri og sendte dem opp som en overraskelse for jubilanten til stor jubel fra alle gjestene. Dessverre ble ikke bildene fra fyrverkeriet representative for hva vi så, men her er et par.

.Som du skjønner skjer det litt av hvert på sommeren her. Vi rekker ikke å kjede oss.
Jeg går byvandring i morgen og til Halepa på fredag, det er bare å møte opp klokka 18 utenfor kontoret til GS Tours i Episkopou Chrisanthou 37. Rett nedenfor skinngata, i området bak domkirken.