Høstens siste byvandring.

Ja, så er den siste byvandringen over for denne gangen. Jeg håper å være frisk og rask og bedre forberedt til våren, så vi kan begynne å gå igjen. Men er noen i området frem til da, så er det bare å spørre, så tar jeg private vandringer så klart!!!
Inger,Andreas,Barbro,Henning,Berit,Oskar,Elisabeth,
Heidi,Annette og Tore.
Dette ble som vanlig en kveld med sol( som kjent regner det ikke på byvandringene mine foreløpig!!), hyggelig følge og tavernabesøk.
i sol på Kastelli,

ved Agios Markos klosteret,
Jeg var så heldig at jeg hadde med min norskelev Andreas, det er andre gangen han er med, og Inger som ble med for første gang. Ellers kom Elisabeth og Oskar som var med i vår, med et vennepar også fra Sandefjord, Berit og Tore. Barbro har flyttet ned hit og bor i Nea Hora og var med på den første vandringen etter min ferie i Norge i august. I går hadde hun med sin venninne Annette. Dessuten hadde Heidi og Henning som bor på Troulakis Hotel hørt om onsdagens tur med damene fra Villa Hjertegod og så tok de sjansen og deltok.

nede i båthavna ved tollstasjonen,

i Splantzia,

vi spaserer i havna,

og i Topanas,

Barbro på høyden Kastelli,

i smale smug,

et oliventre midt i byen,
Så som du skjønner var det halvparten kjente og ukjente.
Det er like hyggelig hver gang. Min venninne Inger har jeg skrevet om mange ganger her på bloggen. Hun ble født i Hania i 1958 da hennes foreldre bodde i byen siden farens jobb som ingeniør brakte ham til Hania. Søsteren er født i Aten. Inger besøkte Hania ofte som barn og ungdom med hele familien og har et annet forhold til byen enn en vanlig turist. Det var hyggelig for oss at hun var med og fortalte historien sin underveis.
Andreas stilte i norsk metall t-skjorte
Andreas er vokst opp i Aten, men hans familie kom fra Hania og han kjente byen godt fra ferier før han flyttet hit. Han jobber i bank, og det er tøffe tider.
ved de arkeologiske utgravningene på Kastelli,
En god blanding altså, men de siste fire gangene tror jeg hadde jeg bare nordmenn med, med unntak av en japaner og greske Andreas. Hvor ble svenskene og danskene av? Elisabeth og Oskar er så positive og varme og opptatt av å hjelpe grekerne å komme på bena igjen. Jeg blir rørt av alle dere som støtte grekerne så åpenlyst og engasjert. De ferierer på det norskeide hotellet Candia i Nea Hora akkurat som de som var med på fredag, og Barbro leier jo der, så det ble mye Nea Hora, bra det. Det finnes mange fine steder og hotell utenom de verste turistområdene. Du vet sikkert hva jeg mener med det. Jeg føler meg priviligert som kan ta folk med på en hyggelig taverna og lære bort gresk måte å spise på pluss å ha så mye hyggelig selskap. Tusen takk til alle dere som deltok i 2015!!!
Vi koser oss på tavernaen,

alltid like hyggelig på The Well of the Turk,

Jorgos dukket opp og Andreas fikk endelig pratet litt gresk.
Det var trist og litt vemodig denne siste kvelden på The Well og the Turk. De stenger snart de også, og vi tar pause fra samarbeidet frem til våren. Vi sees ved fontenen i havna!!!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.