Helligdag og regnvær.


14.august i dag, dette er en viktig tid på året. Som nevnt i tidligere innlegg, er 15. august Maria himmelfartsdag.I innlegget fra den 17.august 2014 , har jeg skrevet om denne helligdagen. Men altså: katolikker og ortodokse tror at Maria ble tatt opp til himmelen tre dager etter hennes død.
Rubens maleri av Marias himelfart,
Det skrives at hun hadde fortalt noen av dissiplene at hun skulle dø. Uansett, som protestant, har jeg vanskelig for å ta denne feriringen alvorlig. Ikke at jeg ler av den eller noe, men jeg er jo også blitt "indoktrinert" til å ikke tro på Maria. For de andre kirkeretningene er hun uhyre viktig.
gresk ikon av Marias død,
Kirkene er pyntet klare til kveldens feiring, og i mange kirker står " kisten" hennes klar, som man gjør ved begravelser og til påske med Jesu "kiste".
"kisten" står klar i Katerina kapellet,


og de obligatoriske flaggene,
Her i Splantzia skal det til og med være en liten prosesjon i kveld.
Agios Nikolaos kirken er pyntet,


flagg overalt,
Hvis det ikke regner bort da!! Vi har nemlig fått store mengder med regn på få timer, og masse tordenvær her i byen. Midt i august!!! Uhørt, men hva kan man gjøre? Sende klager til Gud, Star Tour, eller den greske regjering kanskje??
Byen er full til bristpunktet av mennesker, biler, busser og motorsykler og nesten alle rom er opptatt i byen. Kaos og mas, men sånn er det alltid midt i august, og sånn skal det være, men hei, IKKE REGN OG TORDEN!!!!! Ett sted får grensen gå.
litt før regnet,

biler, busser og folk overalt,




Vi har besøk celebert vil jeg si, fra Luxemburg om dagen. Min barndomsvenninne Gerd har bosatt seg med sin norske mann der, og er her med sine to flotte barn. I gårkveld hentet jeg dem etter korøvelsen, og vi nøt hverandres selskap her i gården.
De unge og meg,
Kjempekoselig. Michelle og hennes to barn har aldri bodd i Norge, Tonia bare i to år, men de snakker norsk alle sammen. Artig og noså uvanlig samling altså.
Gerd, Gro, Hans Christian og Anne Kristine,

to gode venner,
Det rumler og rumler over huset vårt, men det verste lynet og regnet har blåst forbi og Ektor har roet seg, Den ekstremt klamme varmen vi hadde her i morges ble endelig borte.
I morgen kommer det flere gjester, og Gro og Gro reiser hjemover. Nye gjester og nye turer, vi snakkes!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.