Tanker fra en fastboende.

Byen i mitt hjerte,
Noen ganger føler jeg meg som en informasjonskiosk eller et turistkontor. Jeg blir spurt om alt mellom himmel og jord og det kan bli litt mye av og til. Jeg liker virkelig å hjelpe og å informere men.....
Så nå tenker jeg å ta litt informasjon om ting folk lurer på, og ting jeg mener dere bør godta at vi som lever her vet bedre enn turister. Jeg og mange med meg blir lei oss når vi blir trakassert og mistrodd når det gjelder temaer om Kreta og livet her.
Vi elsker øya og byen,
Først, jeg elsker Kreta og Hania. Jeg har lært meg å leve med det som er negativt og jeg har kjempet i årevis for menneskerettighetene i verden og i Hellas spesielt. Den ikkeeksisterende flyktningepolitikken, politivold osv. Jeg støtter familier økonomisk i hverdagen. Jeg har tatt inn mange herreløse dyr og kan ikke ta inn flere. Jeg spiser på små lokale steder og handler i små butikker så mye jeg kan. På denne måten lever jeg og min familie. Vi klager ikke og vi elsker øya, byen og bydelen.
Jack og Ektor på Karnagio i kveld, bra sted og snille hunder,
Men min familie lider direkte under krisen, arbeidsledigheten og kutt i pensjoner og lønninger. Mine døtre flytter til Norge i håp om en sikrere fremtid uten at det betyr at de ønsker dette for fremtiden. Michelle er ferdig utdannet sosionom, hun jobber frivillig på sykehuset og venter på en jobb i en mobiltelefonbutikk med et program for unge arbeidsledige. Hun for ingen økonomisk støtte og bor hjemme etter fem års studier i Aten. Hun sier det er trist å jobbe som sosionom i et land hvor du ikke kan sende de som trenger det dit de burde fordi staten av økonomiske grunner ikke har muligheten til å holde åpne institusjoner og støtteapparat.
Pensjonen til min mann er kraftig kuttet og han er alltid redd for at den skal utebli. Han har jobbet et helt liv og betalt inn pensjon. Hele landet holder pusten, ikke diskuter med oss som bor her om hvem som er skyld i dette og svarte penger og bla, bla. Dette er en personlig krise for de fleste grekere og utlendinger som arbeider her og lever på de ekstremt lave lønningene og med usikkerheten. Ja, men kom for all del på ferie hit, bruk penger der du har lyst, støtt gresk økonomi på din måte, men tro ikke at du personlig kan redde Hellas, eller tro at du har løsningen. Be om regning ,alle grekere får en, men det er ikke her Hellas reddes. Ha ferie og kos deg og vis det, så gleder du lokalbefolkningen. Jordbruk og dyrehold er hoved leveveien på Kreta, ikke turismen, men det er en støtte for øya og tusenvis av familier. Alle andre  jobber i vanlige jobber, kontorer , skoler, sykehus, leger, butikker osv osv. Det økonomiske spillet ligger høyt over våre hoder og er politisk. Hvem vinner på dette? Hvem som taper ser vi daglig.
Vi venter på bedre dager,
Pass på når du vil hjelpe noen her, for de er ekstremt stolte og vil helst ikke ta imot noe. Skal du gi, så gi gjerne til hjelpeorganisasjoner, Røde Kors, kirker, og du kan heller kjøpe billige nye klær her, enn å ta med brukt hjemmefra. Gå på et marked og kjøp med deg derfra f.eks. Da føles det bedre for den som tar imot. Grekere er stolte og har aldri likt å ta imot brukte ting, men for all del det er nok av fattige desperate familier hvor de blir glade for alt. Særlig barneklær.
fattige sultne innvandrere venter på mat utenfor Splantzias private suppekjøkken,
Når det gjelder herreløse hunder og katter så er det et problem. Det er et problem som grekere er klar over og jobber med daglig. Det blir diskutert daglig blant lokalpolitikere også. Det finnes flotte dyrevernsgrupper som tar seg av syke og skadde dyr, ellers steriliserer de dem som bor på gaten, vaksinerer og registrer dem.
hvalper funnet og søker hjem,
Jeg har skrevet mye om dem, og veterinærer som jobber gratis for disse gruppene. Men alle turister som kommer og synes så synd på dem mater katter rundt hotellene, plukker opp hunder osv, er ikke alltid en hjelp. Hva mener jeg? Er du sikker på at kattene ikke har et hjem? Vet du at de på hotellet liker å ha kattene rundt deres hotell, vil noen mate dem når du har reist? Om vinteren? Katter klarer seg selv i Hellas, de jakter mus og rotter og greier seg. Hunder kan også leve fritt så lenge de er friske og steriliserte. http://www.animalscare.gr/english.html
hunder blir stadig funnet og adoptert bort,
 En siste ting: Tro gjerne at du vet om de beste spisestedene og barene, men hvis en fastboende gir deg et tips om spisested, eller hva du bør unngå, og hva du bør prøve,så respekter dette. Prøv spisesteder hvor grekere spiser, ikke sett deg der du blir "kastet inn". Vær ydmyk og ta i mot råd.
så vakkert men du behøver ikke spise der,


Maser jeg fælt? Leser mange kommentarer og synspunkter og blir lei meg mange ganger. Nå er det på tide å slutte, du ble vel svett i ørene!!!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.