Hva skjer?

Vi må fortsette å gå med munnbind overalt også ute, fikk vi beskjed om i går. Regjeringen har sett på steder hvor smitten regnes for farlig i øyeblikket, og både Hania og Iraklio er blant dem.Det har fremdeles ikke vært noen nye tilfeller her i fylket siden torsdag, men myndighetene mener altså vi trenger strengere regler ut måneden.Det gjelder ikke bare munnbind, men antall personer som kan møtes, arrangementer og stenging ved midnatt av spise/utesteder. Mange liker ikke dette, de nekter å gå med munnbind ute, og liker dårlig at barna må bruke dem på skolen. På mandag, første skoledag, var det en far som kranglet med en lærer om dette. Faren sier at sønnen på 11 nektet å gå med munnbind, og at han kom på skolen for å informere om at sønnen ikke ville komme på skolen, men få bøkene. Læreren som fikk et stygt kutt i pannen av farens knyttnever, anmeldte ham, og mannen fikk 14 måneder fengsel, men kan betale 400 euro til skolen barnet går på, til støtte for skolen!
Dessuten har to ungdomsskoler blitt okkupert av elevene som motstand mot denne nye reglen. Dette gjelder Platanias og Voukoulies.Selvsagt er det foreldre bak mye av dette.
Jeg vet at mange er motstandere av bruken av munnbind, men når myndighetene bestemmer noe, mener jeg personlig at vi må følge disse reglene. Vi har vent oss til å bruke dem ute på gaten, selv om det for mange er slitsomt. Mange går med dem hengende fra det øret, når de er ute, og tar dem på inne i butikker. Frykten for å få 150 euro i bot er stor, men noen bryr seg ikke. Jeg som mange andre syntes det var vanskelig å venne meg til å bruke dem på bussen og i butikken, men vi lærte oss det også.Barn, ungdommer, gamle og voksne går med munnbind og du kan få kjøpt alle slags godkjente tøymunnbind med fine mønstre for alle aldre og størrelser. Vi vasker dem og bruker dem igjen. Det blir for tungvint og dyrt med engangsmunnbind.
Det er så trist synes jeg at vi ikke ser hverandre smile. Det er trist at dette viruset har lært oss sosial avstand, jeg savner klemmer og liker ikke all denne mistroen og frykten jeg ser rundt meg. Særlig på nettet selvfølgelig. Ute i Maleme er vi friere, vi går uten noen form for beskyttelse langs stranda og i olivenlundene, men vi er like forsiktige selvfølgelig.
Dexter er under opplæring og det går veldig bra. Vi treffer hundetreneren Irini en gang i uken, og han lærer stadig nye ting. Han er nysgjerrig og elsker godbitene han får når han gjør noe riktig.
Han er en snill og god hund, men redd og nervøs og bjeffer unødvendig mye på andre hunder, mennesker og katter selvsagt! Høsten har visst kommet hit også, temperaturen ligger under 30, det blåser kraftig og er overskyet i dag. Vi venter høstens første regn på lørdag, det kan bli kraftig med sterk vind. Jeg er ikke fornøyd med dagens innlegg, da blogger.com har gjort noen forandringer og jeg ikke kan fjerne bilder som har kommet to ganger. Håper at dette er bare i dag!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Kathara Deftera i Nea Hora

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.