Junidager

Hei igjen. Jeg har vært i byen to dager nå, men gleder meg til å dra ut til Maleme igjen i morgen. Det er jo deilig her nå, det er ikke det. Vi har ikke så varmt vær, det er faktisk litt mindre varmt enn vanlig for juni og det gjør det veldig behagelig.
Skolene startet opp igjen på mandag og jeg hørte glade elever komme forbi huset igjen. Lykken er å gå på skolen.
Utendørskinoene åpnet på mandag, vi har to av dem her i byen og jeg gleder meg til å gå på kino igjen.
Her er noen bilder fra Maleme. Turer i nærområdet, bading og fugletitting i gården, avslappende dager.
søte svaleunger,


en lilje i hagen,





kos i gården,






Men jeg underviser jo litt, pluss at jeg har startet med å lage noen små videoer for mine greske elever. Det har bestilt litt hjelp til uttale og rettskrivning, så jeg har startet noe nytt. Vi får se. Del gjerne hvis du kjenner noen som strever med det norske språket!https://www.youtube.com/channel/UCN3NpOLfaPBWImyvH_5M8NA?view_as=subscriber















Her inne i Splantzia er det blitt livlig igjen etter at alt er åpent på torget og folk kommer hele dagen og kvelden.
I går kveld tok jeg Jack med ut til fyret en tur. Det var lenge siden sist, og lite folk på denne onsdagskvelden. Snøen er nesten borte fra fjellene, det er jo som det pleier.

Her ser du bildene fra turen:






























Det har vært opprydding i havna av frivillige, og de fikk riktig renset opp for skrap de fant på bunnen.

Lokalavisen Haniotika Nea, har startet på podcast, og de har startet en engelsk: What's new Chania, heter den. Her er linken: http://www.haniotika-nea.gr/what-s-new-chania/
De siste dagene har det skjedd litt, de har startet opp igjen med arbeidene på det gamle klokketårnet ved Kipos. Arbeidene sto stille i 2 måneder, og vi gleder oss til den blir ferdig restaurert.
En ung syklist fra Hania, sykler øya rundt og legger ut bilder på nettet til sine kolleger  i en fransk sykkelklubb han jobber for! Han forteller med glede til avisen, om gjestfrihet og flotte mennesker han møter.
Jeg laget disse små sure stenfigurene på stranda her om dagen. De er sure fordi det ikke kommer noen på besøk i sommer.

Kommentarer

  1. Hei,Aud.
    Kommer du til å arrangere turer i Maleme når vi nordboere kommer nedover i september (forhåpentligvis )? Ser veldig koselige ut disse turene.
    Bodde på Olga apartments i juni i fjor. Ble ikke tid til så mange turer nærmiljøet der da.
    Ellers takk for at du stadig bidrar med å stille lengselen vår til å besøke vakre Kreta med innleggene dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tar gjerne turer i september hvis noen er her på ferie og ønsker det.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.