Ukeslutt

morgenkaffe i Splantzia som hver morgen,
8.mars og kvinnedagen. Vi kan gratulere hverandre med alle kamper som er vunnet, og kjempe videre for neste generasjon av kvinner.
Det er søndag og varmt vær her på øya. I dag er det 23 grader i skyggen, sønnavind gir denne unaturlige varmen. Jack og jeg koser oss i gården i Uglehuset, og jeg følger med på 5 mila i Kollen, der er det tåke og dårlig sikt. Jeg har jo vokst opp nedenfor Holmenkollåsen, og vi tok alltid turen opp til hopprennet i Holmenkollbakken. Det legges jo alltid til mars, og av og til klaffet det med min fødselsdag den 18. Jeg har et fint bilde fra 5 årsdagen min i tribuenen med strikkegenser,lue, votter og skjørt og ulstrømpebukser. Typisk 60 tall, 1962 nærmere bestemt. Så jeg liker å følge med på alle renn fra min kjære Holmenkollen. Nokså publikumstomt og tåke i år. I disse koronavirustider er verden litt anderledes, vi reagerer på alle avlyste arrangementer, men det er nok lurt allikevel, som en forebyggende tiltak.
Her i landet er det jo ikke bare dette viruset som opptar folk, men situasjonen ved grensen mot Tyrkia. Dypt tragisk og skummelt. Nå ser det ut som om det er gresk og tyrkisk grensepoliti og uropoliti som slåss med hverandre. Migrantene som ble busset opp til grensen ved Evros trekker seg tilbake, men hvor skal de dra? Tyrkia vil ikke ha dem lenger, Europa sier blankt nei og de kan ikke dra hjem til hjemlandet.
brutale kamper med mennesker i mellom,
Denne uka var jeg hos tannlegen, null hull! Jippi! Jeg var også hos hudlege siden jeg er plaget med neglesopp og trengte hjelp. Hun har en laserbehandling mot neglesopp, og det høres jo utrolig enkelt ut! Jeg har sittet i 12 minutter på hver fot og skal ha behandling en gang i uka i en måned. Tenk om dette hjelper, har strevd med soppmidler i årevis, de hjelper litt, men jeg blir ikke kvitt problemet helt. Nå håper jeg dette blir en bra løsning.
Jeg kom ut hit i går med Katerina og fikk meg et kaldt bad og vi fikk oss en koselig tur. Hun er bekymret for om sønnen Paris blir innkalt til tjenste. Han var i militærtjeneste på Hios, så det er sannsynligvis dit han blir sendt, hvis det blir aktuelt. Hele landet holder pusten og håper det roer seg mellom landene.




varmt i luften med kaldt i vannet,




snøen smelter litt hver dag,
Hellas har pr i dag 73 tilfeller av viruset, ingen på Kreta og i dag blir det ble holdt møte som avgjorde hva slags nye forbyggende tiltak som skal innføres fra denne uka. skoler og universitet skal stenges etter forhold sier de i dag, man vil ikke stenge alle skoler, som noen land gjør. Idrettesarrangementer går uten publikum i de neste to ukene, og det blir ingen politiske møter med over 30 personer.  Nye tilstander og nye tider over hele verden.
Jeg sitter og ser på fuglene som bygger reder rundt huset mitt. Det er et spurvepar som bygger og de kvitrer og hopper rundt i gården. Drikker vann av blomsterpottene, spiser og finner pinner, fjær og blader til redet sitt. koselig å følge med på.



her bygges det rede,

Det bor også noen lokale duer, som kalles dekaoktoures på gresk og de er så vakre, de sitter i morbærtreet og eiketreet utenfor gården min. På kirketårnet samler de andre duene seg, de grå og svart-hvite.










Noen bilder fra dagens tur med Jack



Værmeldingen viser regn og mye kaldere vær fra i natt, vinden snur igjen. Helt normalt for mars.
Jeg håper uka som kommer blir god, at det ikke blir så mange nye tilfeller av Koronaviruset og at grensekonflikten stopper. Er det lov å håpe at noe vil ta noen av flyktningene som har strandet her? Særlig barn, syke og gamle?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.