Siste tur i år.

Gruppen foran et av øyas eldste oliventrær,
Siste turen med Dag Aasbø Travel,  det nærmer seg slutten på sesongen og slutt på turer generelt. Det eneste som står på programmet er eventuelt en tur til Douliana på mandag, hvis noen melder seg på. Norwegian har siste fly oppover 26. og etter det blir det stille her!   Før jeg gikk hjemmefra i morges, sto månen rett ved siden av minareten på kirken her. Flott syn!
Denne gruppen jeg var med i dag, bor i Rethimno og de plukket meg opp litt utenfor byen. Dagens turister deltar i en tur som kalles "Den greske øydrømmen Kreta", og er en sammensatt gruppe av påmeldte fra flere byer i Sør-Norge. Noen drar alene, andre med en venn og andre som par. Veldig trivelig, blid og grei gruppe!
Vi hadde en flink og hyggelig sjåfør, Manolis og han kjørte oss til Gonia klosteret i Kolimbari.
Været var helt nydelig, nesten vindstille og passe varmt. Her ser du noen bilder fra vårt besøk på det historiske klosteret rett utenfor Kolimbari.
vi nyter utsikten,


kirketårnene,

fra klostergården,

den gamle kirken,



Klosteret ble bygget i 1618 og har vært i bruk siden. Det har godt igjennom mange vanskelige perioder under tyrkisk og tysk okkupasjon og det finnes kanonkuler rundt omkring inne og ute, merker etter kamper.
Tyrkerne prøvde to ganger i ødelegge klosteret, i 1845 og 1866, men det klarte seg. Munkene hadde gjemt unna de eldste og ,mest verdifulle ikonene, og mange av dem er utstilt i klosterets museum i kjelleren. Her er det også gamle håndskrevne skrifter og bøker, og kirkeutstyr.
noen av ikonene fra 1500 tallet,

en kanonkule,

noen av klosterets prestedrakter,

Under 2. verdenskrig ble klosteret først bombet under Kampen om Kreta i mai 1941, og senere brukt som skjul for motstandsfolk og allierte soldater som nazistene var ute etter.
vi forlater klosteret,



klare til avgang,
feilstaving på busskiltet, Aasbø ble Assbo!

















Ved siden av klosteret ligger det Ortodokse Akademiet som er et kurs og seminar sted for den ortodokse kirken over hele verden.
Akademiet ved siden av klosteret,














Vi kjørte videre til Vouves og de eldgamle oliventrærne, museet og kafeen der. Det eldste treet regner med å være rundt 3000 år gammelt.
lotusfrukttre,

det andre eldgamle treet,





vakkert tre med fantastisk stamme av røtter,














Her koste vi oss i solskinnet og jeg traff Per Arne Thorvaldsen fra Fredrikstad. Han kom bort til meg og presenterte seg som en ivrig bloggleser! Har lest bloggen fra jeg startet å skrive for 6 år siden sa han. Han og kona leier i Kissamos og kommer ofte. Per Arne er kunstner i Fredrikstad. Veldig inspirerende for meg å treffe noen som leser det jeg skriver, og har nytte av det!
Per Arne ved oliventreet,
Som vanlig sto Anoskeli på programmet, her fikk vi den vanlige omvisningen i olivenpressen av Effi, før vinsmaking og kos.
omvisning,

fra vinsmakingen med Effi,


olje, vin og honning kjøpes inn,

Effi syntes også at det var en eksemplarisk gruppe, med mye smil og humor.
Siste post var Hania. Jeg fulgte gruppen på over 40 gjennom Agora, markedshallen, og ned i havna hvor de skulle kose seg og ta en lunsj før hjemreisen til Rethimno.



Her er reiseleder Esther fra Dag Aasbø, flink og blid dame:
Jeg har riktig nytt samarbeidet med Dag Aasbø, og håper de jeg har hatt den glede av å ha med på tur, fikk valuta for pengene.
I kveld kom månen opp over Koum Kapi:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.