Dagstur til Loutro

Det går fint å ta seg en dagstur til Loutro, man kan ta bussen fra Hania 08.15 og ta fergen som går 10.30 og siste båt/buss tilbake.
På torsdag dro vi på tur dit. Vi kjørte over fjellet til Sfakia med Sidsel, Tina og Morten. Jack var også med i bilen over fjellet. Vi stoppet på spisestedet Panorama ved starten av Askifous sletta for en kaffepause. Her nøt vi deilige lokale produkter og en fantastisk utsikt til denne fruktbare sletten.

Turen over er jo en opplevelse i seg selv, og har man beregnet god tid i forhold til fergene til Loutro, eller man ikke har noe tidspress på seg, er det mange fine steder å stoppe underveis.

Sfakia sett fra båten,

Vi skulle med fergen og det var en del folk, men sesongen er jo ikke riktig kommet igang, og ravinen hadde bare åpent fra Agia Roumeli og litt oppover da vi var der. Hele ravinen åpnet fredag forøvrig. Jack liker ikke båtturer, og Morten hadde litt problemer med å gå, så vi satt rett ved trappen på den korte turen over(20 minutter). Turen over koster 10 euro tur/retur.
redd hund,

Ninette,

Tina og Sidsel,

Loutro sett fra båten,

Tina og Morten,
Vi møtte Ninette fra Rundtomkring ombord, hun var også på vei til Loutro der hun ventet en ny gruppe turgåere. Alltid like blid og positiv Ninette. Jeg har skrevet om dette reisebyrået før og deres flotte turer langs E4, og på topper og i raviner, eller padlende. Du kan lese mer om dem her og turene på Kreta her: https://www.rundtomkring.no/turkalender/
Morten og Tina hadde aldri vært der før og var spente på å se stedet, mens Sidsel hadde vært der tidligere med meg og kona Kajsa.

Vel framme på vakre Loutro måtte noen av oss røre på bena etter en kafepause, og vi gikk i det flotte området bak landsbyen. Her ligger kirkegården, små grønnsakshager, en hulekirke og mange ruiner etter hus, tårn og festning.

Etter turen fikk jeg meg et bad fra klippene sammen med Jack.
Jeg elsker jo å gå, og turene rundt Loutro er forholdsvis lette og naturen så flott. Man kan bare gå litt på fin turvei, eller streve seg videre på E4 langs kysten i begge veier. Du kan lese om det i tidligere innlegg fra Loutro:
På denne dagen var det lite folk å se, og de fleste var av turgåer slaget, de kommer nedover fjellsiden, eller bortover stien i fjellstølver og med staver etter en lang og strevsom tur og nyter lykkelig et godt måltid mat og gjerne et glass med noe kaldt!
Vi spiste på Blue House der vi elsker maten, og Sidsel hadde gledet seg til å smake på den herlige bourekien de har der!
Jack sjekker forholdene,

Jeg traff på en gjeng fra Rundtomkring, Ninette, May og glade turgåere som var på tur med May. Denne uken er det nye folk med.
Ninette og May med turgåere,
Vi tok siste båten hjem, og det var trist å legge Loutro bak seg etter bare noen timer!