Siste nytt

Været i går kveld ved solnedgang,
Hei, nå kan du tro at det bøtter ned her i byen! Vi hadde en voldsom vind i går da jeg hadde byvandring, men regnet kom heldigvis mye senere. I løpet av gårsdagen har temperaturen sunket 10 grader! Fergene ligger i havnene, og det er sendt ut flomvarsel. På grunn av lynnedslag er mange steder på nordkysten uten strøm nå, som Agia Marina og Platanias, men den kommer snart tilbake.
Vinden løyer langsomt, og fergene kommer forhåpentligvis i gang igjen. Jeg forstår godt at det er kjedelig for alle som er her på ferie, eller er på vei. Det er jo høstferie tross alt mange steder. Temperaturen har sunket drastisk, og det er fare for at det begynner å snø i fjellene allerede. Det er unormalt tidlig, men alt som har med været synes å være unormalt for tiden! En storm er i vente fra søndag her på øya, men vi håper at den blåser forbi! Sola kommer til å stikke frem inni mellom, fine dager for museumsbesøk og turer rundt på denne flotte øya!
I går var den en israelsk turist som gikk seg vill i fjellet på sør-siden. Han hadde ikke vann og var kledd i sommerklær, og ble overrasket av regn, vind og kulde. De tøffe brannmennene i området, dro ut til den ravinen hadde var i, og fikk ham ut. De sa at det sto dårlig til med ham. Som jeg stadig nevner her i bloggen, er det best å være godt forberedt og gå flere sammen. Det at folk skader seg i de travleste ravinene og på turveien E4, er jo nesten daglig og det går alltid bra å hjelpe dem ut. Det er verre når man er alene oppe i fjellene her, og det kommer dårlig vær! Husk at Samariaravinen stenger når det er utsikt for mye regn, varselet kommer dagen før. Sikkerheten kommer først!
Så husk at dere må være forsiktige, både på veien, i sjøen og i fjellet.

Jeg rakk en fin Imbros tur med en flott familie fra USA, dvs, pappaen hadde vokst opp i India. De var på en 1 1/2 dags Kreta tur!! De kom til Iraklio sent fredagkveld fra Santorini og tok taxi til Hania, hvor de overnattet. Tidlig lørdagmorgen hentet vi dem og kjørte dem opp til Imbros. Vi gikk denne flotte ravinen på under 2 timer, og kjørte direkte tilbake til byen, så de kunne oppleve havna og byen. De reiste videre fra flyplassen på formiddagen søndag! ja, ja, andre synes ikke at 2 uker er nok!

Tirsdag hadde vi en fin Douliana/Almirida/Fres tur med 4 deltagere, Oddmund og Anne-Marit,Heidi og Olaug.
Heidi, Olaug, Anne-Marit og Oddmund i Douliana,
Heidi var med for andre gang, og hun var like fornøyd denne gangen, som i fjor!
Oddmund er som han sier "hjerteløs", han har et uvanlig problem med hjertet, og har det bedre når han er i bevegelse. Vi gikk fort og var nede i Almirida tiden på denne turen.
på drueslang,

underveis,

været forandret seg,
Været begynte å forandre seg mens vi gikk, og det samlet seg mange skyer over fjellene. Oppe i Fres, var det overskyet, men oppholdsvær.
Vi tok oss en runde i landsbyen etter det gode måltidet før vi kjørte alle hjem igjen.
fra Fres,

I går var det byvandring som vanlig, og vi hadde med en internasjonal gruppe: Jorunn og Grete fra Norge, Anna fra Manchester, det nygifte paret Graham og Jessica fra Cananda som var på bryllupsreise, og søstrene Maureen og Rose fra Australia.
Vi oppdaget at Jessicas bestemor var fra Norge, og at søstrenes far var her og kjempet i mai 1941 i kampen om Kreta!! Sterk historie! Han var med soldatene fra New Zealand, og flyktet over fjellene med de andre overlevende. Senere kom han med båt til Egypt, og flyttet senere til Australia!

Det blåste veldig mye, men vi kom oss gjennom hele ruten. Byen var full av folk, på grunn av været, så det var nokså vanskelig å komme seg frem, nesten som en julikveld, men kke temperaturmessig da! Jeg synes ikke det gjør så mye at det regner i dag, og jeg bare kan være hjemme. Deilig med en torsdag uten noen tur.
Takk til alle som var med denne uken så langt.