Vanlige spørsmål og svar om gresk økonomi.

Jeg sitter ofte å tenker, hva skal jeg skrive om i bloggen i dag? Ikke alltid like inspirert vet du! Men, så dukker det opp noe, nyheter, tanker, enkle ting fra hverdagen.
Hør her, alle spør meg på turene mine hvordan det går med den greske økonomien?  Hva viser statistikken ? Hvordan lever hver familie ? Hvordan er livet  for den jevne greker?  Er det bedre på Kreta? Hjelper ikke turismen øya? Hva er vanlig tips? Hvorfor betaler ikke grekerne skatt? Er grekerne fornøyd med regjeringen? Hvordan er det å være gammel på Kreta? Hvordan kan jeg hjelpe? Jeg kan svare etter beste evne, men jeg er ikke økonom, politiker eller ekspert, jeg bare lever her midt i det hele, har familie, dårlig råd og fattige naboer..... Så ikke skyt meg hvis du ikke er enig i svarene jeg gir her, jeg bare blogger.
Jeg teker jeg samler noen svar her: La meg begynne med økonomien. Det står dårlig til, ingen store hopp oppover. Ny hjelpepakke er underveis, nye lån, nye nedbetalinger....Mange unge nyutdannede som min datter Michelle, flytter ut av landet for å finne et arbeid med bedre lønn og større sikkerhet. I Hellas er mange oppsigelser og ekstremt lave lønninger for tiden. Det er snart like stor utvandring som på 60 tallet.
Statistikken viser at det går bedre, men det er ikke noe man merker i dagliglivet.
Hver enkelt familie har dårlig råd generelt. De fleste har en jobb hvor lønnen går ned, momsen har gått opp, så prisene på dagligvarer, reiser, tavernaer osv har gått opp. De fleste jobber som lærere, kontorarbeidere, bankansatte, butikkansatte, leger, arkitekter, bygningsarbeidere, osv osv. De fleste sliter i forhold til hva slags utgifter de har til strøm, vann, bolig, lån, mat osv. Alt er dyrt i forhold til lønnen.
Leger, arkitekter, butikkeiere, advokater merker at folk ikke har råd til deres tjenester og har mye mindre jobb enn før. Har man dårligere råd, prioriterer man annerledes naturligvis.
Er det bedre på Kreta? Ja, det må man jo si, siden øya har mye turisme og mange familier er selvforsynte med olivenolje, vin osv. Turismen hjelper mange familier, men husk at alle i servicebransjen har luselønninger og jobber veldig mange timer. Derfor er tips en viktig del av inntekten deres. Betal gjerne 10% i tips til kelnere, drosjesjåfører, ol, men legg også gjerne igjen noe til kammerpikene på hotellet. Husk også at alle disse menneskene lever på 400 euro i måneden i vintermånedene hvis de da får arbeidsledighetstrygd. Det får man etter to års arbeid.
Men hadde de ikke hatt denne jobben, hadde de gått på 400 euro i måneden hele året. Hotelleierne som arbeider med reiseselskap, har ofte ganske små hotell med store utgifter og små inntekter. Når reisene med hotell er så billige som de er, blir inntekten deretter.
Store hotell har ofte rike mennesker som eiere. Når hotellene nå begynner å løsrive seg fra pakketuroperatørene, blir det kanskje dyrere for deg, og harde år for eieren. Men de føler seg brukt og at de jobber non stop uten at det lønner seg for dem. På denne måten er de uavhengige og alle dine penger går til Hellas i sin helhet. Hvis du kan bestille hotell utenom, kan du velge selv hvor lenge du vil være, hvor du vil bo, osv. så støtt disse små familiehotellene i deres nye verden som uavhengige.
Anna og familien driver Alkionides uten Ving nå.
De aller fleste grekere betaler skatten sin som normalt, og INGEN får igjen på skatten i Hellas for tiden. De aller rikeste, som kunne hjulpet landet er gjerne nullskatteytere. Og de fleste som har ekstremt dårlig råd prøver vel  lure unna noen skattepenger tenker jeg. Gjelder dette bare i Hellas, er dette kun et gresk fenomen? Mange prøver å slippe unna avgiftene som momsen på 23 %. Folk som håndverkere og tavernaeiere, prøver å ikke gi kvittering.Be alltid om kassalappen på kafe og restaurant! Du kan alltid be om kvittering, og håndverkere spør oftest om du vil betale med eller uten moms. Du kan velge de 23 % mer, men mange har ikke råd og takker ja til svart arbeid. Det blir en rundgang med en med dårlig råd som støtter svart arbeid og staten mister inntekter. Men avgifter betaler enhver eier masse av, så slapp av, pengene kommer inn. Men det logiske i å sette ned lønningene og pensjonene, og så vente økonomisk vekst kan ingen se....
Noen er nok mer fornøyd med denne regjeringen enn de forrige, men stort sett er folk desillusjonerte når det gjelder greske politikere og EU politikk. Uansett hvem som"leder" landet, er det EU som bestemmer det meste føler man i Hellas.
De eldre har det vel hverken bedre eller dårligere enn i andre land. De har utrolig lav pensjon og de fleste er fattige, men de har også naboer eller familie som hjelper dem. Det finnes gamlehjem og sykehjem og hjemmesykepleie her også. Personlig er jeg ikke redd for å bli gammel på Kreta. men jeg har jo også pensjon fra Norge....
Du kan hjelpe ved å komme hit, bruke pengene på lokale aktiviteter og handle i greske butikker, gi tips og ikke prute( man pruter ikke i Hellas). Støtte hjelpearbeid, masse å ta av, både norske, utenlandske og greske der du ferierer. God tur til Hellas igjen neste gang....



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.