Noen travle dager.

Øyvind, Brit,Anne Kristin,Jan Harry, Kjell og Vigdis,
Du kan tro at jeg har hatt noen travle dager denne uken. Jeg har hatt tre byvandringer, besøk fra Norge og fikk meg en overraskende dagstur til Loutro i går og Halepatur i dag. Jeg klager ikke over kjedsommelighet! Som du leste har vi besøk både fra Norge og Sveits i disse dager. På mandag fikk jeg mer besøk her i gården av Cecilie fra Risør med mamma Bibi og datteren Sophia. Jeg kjenner Cecilie fra 80 og 90 tallet, og det var ekstra hyggelig at de hadde tid til å stikke innom oss. Sophia elsker dyr, og var fullt opptatt med alle våre firbente, som var i syvende himmel!!
Sophia og Jack,

Cecilie, Boubouka og Bibi med Ektor på fanget
De gikk da mine søte og flinke elever Eleni og Panos kom. De ble kastet bardust uti samtale på norsk og var ikke fornøyde med seg selv. Til å snakke norsk for første gang med andre enn meg, gikk det bra.
Tirsdag morgen fulgte jeg Eleonora fra Ukraina og hennes mann Wayne fra Alaska, (bosatt i USA) rundt i Gamlebyen. De var nokså blanke på øyas historie og de lærte mye. hyggelig bekjentskap.
Eleonora og Wayne i Angelou gata i Topanas,

beundrer den minoiske utgravningen,

og torget i Splantzia før de gikk på fiskespa,
Onsdag morgen møtte jeg engelske John og Ruth som var på cruise og ville besøke den jødiske delen og lære mer av jødenes historie. De var veldig ivrige og pratsomme og jeg lærte også nye ting av dem. Det satte jeg ekstra pris på.
Ruth tar bilder, John filmer,

ved minnesmerket over alle Kretas jøder som druknet under krigen,

cruiseskipet deres i bakgrunnen,

vi besøker synagogen,

gammel rabbinergrav,

den svale gården,

På denne onsdagen streiket de fleste i gamlebyen. De markerte sin misnøye med kommunens nye regler for hvor mye plass de kan bruke av fortau og gågater til varer og bord og stoler. Det var stengt nesten overalt og de gikk i demonstrasjonstog og hadde hengt opp paroler i havna. Personlig, og de fleste turister og innbyggere var IKKE enige i streiken. Ok, vi forstår at hver enkel vil ha mest mulig plass og tjene bedre, men folk må da kunne gå i Gamlebyen!! De nye reglene skal gjelde fra 1.juni,så nå får vi se hvordan det utvikler seg!
Jorgos ble spurt om å være med i en fransk realityserie!! Deltagerne bor i en villa i seks uker, og skal gjøre forskjellige ting her i området. Harleygutta skulle hente en av deltagerne på onsdag ettermiddag, og kjøre henne til villaen! Serien heter Vacanes des anges 2.
venter på oppdraget ved villaen,

Jeg var i kontakt med Terje som er Stines fetter og Odds nevø. Han og kona Trine var i byen og ville gjerne treffes. Jeg avtalte at de kunne møte meg i Splantzia etter byvandringen. Min sveitsiske venninne Helena (som du leste om i et annet innlegg)ville også gjerne komme.
Klokka fem var jeg klar igjen for ny vandring, og på denne siste dagen i mai, var det tre par fra Vestlandet som ventet utenfor kontoret til GS Tours.
hele gjengen i den jødiske bydelen,

oppe på muren,

ned trappeene fra Kastelli,

vel plasert på Bourbous,

mmm, deilig mat,
Siden den tavernaen vi bruker streiket, måtte jeg improvisere litt, og vi gikk innom Splantzia hvor jeg avtalte med kafenio der om en meny og bord til 7 klokka halv åtte.
Flott runde i flott vær med blide og interesserte vestlendinger. Vi tok hele runden og var inne i mange kirker før vi endte opp på torget i Splantzia igjen hos Bourbos som stedet kalles, det heter egentlig Kafeneion Bourbakis.
Vi koste oss med lokale mezer og det ble ganske fullt ettersom de fleste tavernaer holdt stengt.
Anne Kristin og Jan Harry fortalte meg at de skulle til Loutro dagen etter. Neste uke blir det I Avli ton Thavmaton igjen.











Jeg ventet på Bourbous til Terje og Trine, Jorgos, Helena og Bernie kom til andre bordsetning! Vi hygget oss og avtalte med Helena og Bernie å dra på tur dagen etter, men ikke hvor.
Bernie, Jorgos og Terje,

Trine og Helena.
Fortsettelse følger!!!
Forresten: Vi har bare en deltager til den første turen fra Douliana til Almirida og Fres etterpå. Vi trenger minst en til!! Eva som har meldt seg på, vil GJERNE gå, jeg også!! Påmelding her:    https://fabulouscrete.com/tour/douliana-almyrida-nature-walk/
Matlagningskursene er også igang, og blir kurs både 7. og 12.juni. ,jeg blir med den 12. Påmelding her:            https://fabulouscrete.com/tour/cooking-lessons-the-real-cretan-cooking-experience/

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora