Januarhelg i byen.

Denne helgen har vært av den rolige, men etter en heller slapp uke med kalde dager og lite energi, nøt jeg helgen.
Lørdag morgen strålte sola over byen, vinden hadde lagt seg, og jeg tok hundene på formiddagstur i havna. Denne dagen gikk vi opp Kondilakigata som er nesten øde med noen få butikker åpne.



















Vi gikk opp på den runde høyden på bymuren og utsikten til byen, fjellene og området rundt var flott. Vi har kalde netter og det snør i høyden så fjellene er like hvite som vanlig.




Vi gikk innom hos GS Tours, Dimitris og jeg tenker å legge inn en fottur utenfor byen og skal dra avgårde å se oss om en av dagene, følg med!!
I dag var det minnestund i kirken også kalt mnimosino etter en kvinne jeg kjente, mor til en klassevenninne av Tonia her i Splantzia. Jeg gikk dit i 10 tiden, og oppdaget at det var 5 mnimosina. Det betyr at fem familier minnes en avdød mot slutten av gudstjenesten. Noen var ett år, tre måneder og for Maria 40 dager. Hun var ung, lærer og mor og mange kom for å minnes henne. Kirken var overfylt av folk men jeg fikk hilst på familien og det er det viktigste.
Det var overskyet, men Katerina og jeg hadde  avtalt å ta turen opp til Agio Janni for å plukke anemoner. Vi tok de fire firbente og dro avgårde. Der oppe ved kanten av byen ligger en skog av sypresser og pinjetrær og vi liker å gå tur der. Nå er det fullt av anemoner og hundene elsker å springe fritt på stiene der.







Utsikten til Souda og Malaxa, til nordkysten og deler av byen er flott her oppe fra. Dessverre var fjellene pakket inn i skyer i dag!!




















vakre farger!

Jeg skrev om den nye danske skolen som er i oppstart, og i kveld hadde de informasjonsmøte og jeg gikk dit.
velkommen til dansk skole på Kreta!

hele styret med lærer Claus,

Line og den danske konsulen,
Spennende opplegg som du kan lese om i innlegget fra den 25.01.2017. Det var initiativtager Line som ledet møte hvor noen av byens dansker var møtt opp. Hun informerte om planene foreningen har, og introduserte formannen, konsul Sirmatenia Paraskaki som har jobbet for å markedføre ideen og gjøre kulturskolen offisiell. Læreren heter Claus Ørnskov og hørtes veldig engasjert ut! Han vil lære dem dansk kultur og ikke drive med rettskriving sa han. Ellers består styret av mødrene Karina og Henriette ( tror jeg).
dansker i Hania,


Det var kaker og drikke og jeg synes de er flinke og ønsker dem av hele mitt hjerte lykke til med skolen og den spennende forening. Det er viktig at barn lærer seg begge foreldrenes kultur uansett hvor man lever i verden. Hvis du kjenner noen dansker i Hania området som kan være interessert, så gi dem et vink! Facebooksiden deres heter:
Den Danske Skole og Kultur Forening i Chania


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.