Byvandring i august

Hei igjen!! Hvordan går det? Skolen starter opp i Norden, folk flest er tilbake på jobb og vi har fellesferie og varme dager enda. I går var jeg så heldig å ha med seks nordmenn på en byvandring på en onsdag. Det er jo lenge siden sist, har vært dansker og amerikanere som jeg har skrevet om før.
I dag tenkte jeg rett og slett å beskrive turen, hvor vi går og hva vi ser.
Ved de minoiske utgravningene på Kastelli,
De fremmøtte var: Hildegunn og Bente, Nora og Edvin, og Kari og Helge. Kari har vært med en gang før. Vi startet som vanlig oppe på Kastelli ved den arkeologiske utgravningen fra minoisk tid der oppe. Så gikk vi opp på utsiktspunktet der oppe, også kalt Hanias balkong blant de lokale.
hele gjengen

beundrer utsikten,
Derfra gikk vi ned igjen, forbi utgravningene og inn i det hyggelige nabolaget med gamle venetianske og ottomanske hus. Denne bydelen ligger rett opp for havna, du svinger opp til høyre ved fontenen, og er verdt ett besøk.

Helge utenfor Pandora Suites,
Etterpå tuslet vi rundt i det jødiske kvarteret, også Evraiko. Her går vi langs bymuren og det er endel restauranteier her, som er verdt ett besøk.
Den jødiske delen har gaten Kondilaki, i dag full av butikker, som i alle tider. Dette var jødenes forretningsgate. Her finner du synogogen og du kan gå rundt i de smale gatene.
de smale gatene,

fine deltaljer,

og synagogen i Kondilaki
Bydelen etter dette kalles Colombo på folkemunnet, her bodde adelen fra Venezia fra 1300 tallet. Spennende hus, trapper og gårdsrom. Sving til høyre i den flotte trappen etter Tamam.
sving ned her,

etter Tamam og det gamle hamamet,

spennende detaljer fra Renieris familiens eiendom,

ved hotell Amfora,
Her kommer du inn i adelens lille bydel. Renieris familiens domene først.

Senere kommer vi til Topanas med den flotte gata Theotokopoulou med alle sine balkonger.
fra Topanas

fine hjørner,

San Salvatore,

på vei inn i runinene av kirken,

Vi går ut på San Sebastian bastionen og besøker ruinene av kirken der, før vi går en tur oppe på muren. I går var det nesten fullmåne, og ganske flott med den stigende månen over muren og gamlebyen!!

oppe på muren,

måne over byen,

Turen går videre til Spalntzia og dens minareter. Dette var bydelen som de lokale, men muslimske familiene bodde i, frem til befolkningsutvekslingen i 1923.
ved The Well of the Turk,
Dalijanni gata,
minoisk under glassgulvet,
 Her ligger også 1821plassen, eller plassen i Splantzia med sine kirker, kafeer, tavernaer og sin minaret innbygget i Agios Nikolaos kirken.
fullt liv på plassen,

mye folk,

Du vet, den jeg bor rett bak. Vi var inne i Agios Rokko og så på utstillingen og det spennende glassgulvet med minoiske rester under, og nede i den underjordiske reservoaret der.
fra den underjordiske reservoaret,

Agios Rokko,

Her gikk de fleste videre, mens bare Kari, Helge og jeg gikk på Salis.
Helge og Kari,

fin stemning på Salis,
Vil du vite mer, eller oppleve dette selv, så bli med på tur med meg på onsdager, eller prøv selv!! Men husk, sving av fra havna og ta sidegatene, gå i området nedenfor markedhallen, og til høyre i havna og helt nederst i båthavna og rundt hjørnet videre til Koum Kapi. Her kan du lese om turene mine:http://hverdagsliv-pa-kreta.webnode.com/