Første byvandring med GS Tours


Wenche, Eva, Arild, Jannis, Gro og Dimitris utenfor kontoret,
Ja, da er første vandringen unnagjort nå med samarbeidspartnere GS Tours i Gamlebyen. Det var noen ivrige nordmenn som gjerne ville gå på tross av en kjølig overskyet dag. Arild og Eva som har hus i Plaka, Wenche som reiser hjem snart og ikke har flere muligheter, og storesøster Gro. Vi møttes utenfor kontoret,(lett å finne) og her hadde far og sønn, Dimitris og Jannis, tsikoudiaen klar!! Deres egen tsikoudia selvfølgelig!!!
tsikoudia blir servert glade nordmenn,

jamas!!
De er så blide og hyggelige, og jeg er sikker på at vi får ett flott samarbeide. De ville feire denne første turen.
gaten heter Episkopou Chrisanthou ,

lett å finne bak Domkirken,

trikketurer i Hania,

Dette er et lite familiereisebyrå hvor mor og far i alle år har solgt billetter, turer  og pakketurer. Nå er jo de fleste online og kjøper sine egne billetter og da er det om å gjøre å finne på noe annet. Sønnen Jannis er kommet hjem, og har tilført kontoret nye elementer som vinturer, jeepsafari, fotturer, dagsturer, og trikketurer, ja ikke norsk trikk da, men engelsk uttales traik, disse rare dingsene du står på (ikke segway), rundt i gamlebyen. http://www.gstours.gr/
den indre muren skimtes nederst i gaten,
Nå har vi altså også lagt inn byvandring på norsk hver onsdag og Halepaturer på fredager, når det er interesse. Jeg er optimistisk og håper på en god sesong. Det blir påmelding på deres side, med mine turer som jeg har oversatt til norsk. Og oppmøte ved kontoret hver uke. Det går også an å gi beskjed til meg om at du blir med, så gir jeg dem beskjed. Men det beste er å melde seg på, og å betale online på forhånd!!!
https://www.anyguide.com/tours/the-locals-walking-tour-of-chania-s-old-town
https://www.anyguide.com/tours/halepa-tabakaria-walking-tour-discover-the-elegance-of-19th-century
Vi tenker på å utvide taverna tilbudet med ett spisested til, Salih i tilegg til The Well og the Turk. Da bestemmer vi hver uke hvor vi vil spise før vi starter turen. Prisene blir litt høyere og menyen ny i år.
Jeg håper at alle blir like fornøyde som vanlig.
I dag var det uvanlig kjølig, men tøffe nordmenn lar seg ikke stoppe av litt overskyet vær. Kledd etter forholdene, la vi ut på vandring. Vi startet opp med Kastellihøyden og tok turen opp i Lithinon gata og kikket på de ærverdige husene fra først på det 19.århundre. Ny vri på turen der oppe.
gjengen i Lithinon gaten,

spennende gater på Kastelli,

grå kveld, men strålende utsikt,
Etter å ha tatt for oss den minoiske perioden og sett på den flotte utsikten der oppe fra, tuslet vi ut til Koum Kapi.
på vei til Koum Kapi ser du dette staselige huset,
Her fikk jeg et kveldsbilde av Halepa tvers over, der du altså kan være med å gå.
Halepa
Vi gikk gjennom Splantzia og endte opp i det jødiske kvarteret. Her ser du dagens ungdommer i posisjon i de trange gatene!!
Det er alltid en glede å gå med dere blogglesere og andre skandinaver, og jeg må si at det bare var en glede å ha med Arild som var over middels interessert i historie og kunne en masse.
Nye bekjentskaper, og gamle som Wenche og storesøster, slett ikke verst for en tur tidlig på våren. Det føltes veldig bra å starte fra kontoret med de blide mennene som sendte oss avgårde med et smil!! det føles godt å samarbeide med noen og vi håper at det blir bedre kvalitet også. For meg er det viktigst at dere trives på turen og lærer noe nytt, opplever noe nytt!!! Gro og Wenche ville på Tamam og jeg stakk så vidt innom, deilig mat og vin som vanlig.
Takk til Wenche, Gro, Arild og Eva som dro meg ut av huset!!!!!
Kanskje vi sees i 2016, hvem vet, du vet hvor du kan finne meg fra nå av på onsdager!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora