Det snør på Kreta!

7.januar og Ioannisdagen. Stor navnedag, alle som heter Jannis,Janna,Ioanna,Jan,John,Joan osvosv. feirer i dag. du kan lese om dette i fjoårets innlegg fra 7. januar.
 Som du har hørt snør det over hele landet.Aten har snø,byer som Iannena, Volos Thessaloniki, Veria har mye snø. I Nord-Hellas er det ned til -20 og alle øyene har snø.her ligger det snø i Agios Nikolaos, Iraklio og alle høyereliggende steder. Det falt mye snø i går og i natt også. Mange landsbyer er innesnødde,men kommunene jobber på spreng for å få veiene åpne. I morgen starter skolene opp igjen, men i Sfakia,Anogia,Askifos,Kandanos,Elos og mange fler forblir skolene stengt på grunn av snø.Barna gleder seg så klart!!
Vinterbildet fra Hania fylket i går,
Anogia og Askifos er noen av de stedene som er nedsnødd, med -4 til -5 grader, men de er vant til det,og har vedovner,vinterforåd og lommelykter og oljelamper klare til strømbrudd. Tøffere enn oss her nede på lavlandet.  Her kan vi såvidt se snø på åsene, fjellene ligger i skydekket. Michelle var på restaurant med venner i Therisso i går, det var så vidt de kom seg dit, men de klarte det,og her er noen bilder.
Michelles bilder fra Therisso i går,

vakre Therisso med snø,
Som du kan tenke deg, falt det snø på Akrotiri, og flere fly måtte lande i Iraklio i går kveld på grunn av snø på flyplassen!Det snødde litt i hele Apokoronas og jeg har lånt et bilde Bjørn tok fra huset sitt i Kefalas i morges!!
fra Bjørn og Lisbeths hus i Kefalas,
Den snøen smeltet, men i høyere strøk ligger snøen veldig dyp. Her er noen bilder fra avisen og fra en venninne.
mye snø i landsbyene,

tar det med et smil,

nedsnødd bil,












Det er 11 år siden vi hadde snø så langt ned, men det er ikke så uvanlig med snø fra 1000 meters høyde,skjer noen dager hvert år.
Jeg tok noen bilder i går nede i båthavna, skulle se om det ble noe av feiringen av Ta Fota eller Teofania. Det var ganske kaldt,og blåste og regnet.trodde ikke det ble noe korskasting i vannet. Jeg satt inne i varmen og koste meg med en bok jeg fikk til jul. Hvorfor gå ut? Men Jack var ikke enig og maste på meg: Kom igjen, nå går vi!!
Vi kom oss ut,og det hadde sluttet å regne,men blåste kaldt. Jeg hørte prester og tenkte at det var fra kirken vår,men nei der var det tomt.Dessuten hørte jeg båter som tutet.Oj,tenkte jeg ,nå er de igang nede i havna allikevel. Jeg må innrømme at jeg syntes det var veldig rart at jeg hørte alt så tydelig. Da vi kom ned i havna, møtte jeg masse folk på vei vekk tydeligvis var alt over,og over i båthavna!!
Ja,ja, jeg visste ikke dette,kunne ha gått rett ned hjemmefra!! Gikk glipp av showet, men de tøffe guttene som hadde hoppet i vannet, var på vei bort. Jeg er vintersvømmer selv, men i den kalde vinden og i det ekle vannet? Huff, nei takk!
det gjelder å svømme fortest og få tak i korset,

prestene følger med og messer,

svømmerne på vei bort,

tøffe gutter det!
Jeg har lånt noen bilder, men se på dette bildet. Noen vil påstå at Gud hadde en finger med i spillet,og stoppet regnet rett over havna.
regnet blåste vekk,og sola slapp fram til seremonien,
Vi gikk en liten tur på moloen og jeg så snøen ligge på Rodopou halvøya,ikke så mye men det et sjeldent syn. Den ligger der ennå.
snø på Rodopou,



regn over Akrotiri,
snø på åsene bak byen,


dagens bilde ,sjeldent syn med snø så langt ned,
Det frister ikke å bade i dag kan jeg love deg, vi har 8 grader og sterk vind. badetrappa er full av bølger.
Koum Kapi i dag.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.