På besøk hos "Skandinaver på Kreta" i Rethimno og møte med Anne.

Jeg har vært på tur til Rethimno i dag,og sitter her på sofaen for å skrive litt om det i bloggen. Å så bra ,tenker du sikkert,endelig noen bilder fra Rethimno!!Du er vel passe lei av Hania nå tenker jeg. men nå skal du høre: Vi tar møte i dag, og byturen i neste innlegg. Hva sier du til det?Bra plan,jeg har flotte bilder fra byen og borgen.Men altså, Kretavennene i dag.Jeg fikk forespørsel om å komme til deres månedlige møte, det svarte jeg ja til og tok bussen bort i morges.
Møte med Kretavenner.
Berit Nilssen hentet meg på bussen og så traff vi Tor Røine som er to av de tre lederne. De lurte på om jeg kunne formidle til alle dere der ute som elsker Kreta og som har oppholder dere på øya hele eller deler av året. De har hatt denne foreningen med e-mail gruppe og facebook gruppe pluss månedlige møte i ett år nå. De hjelper hverandre med lister av anbefalte håndverkere, gode leger,bra tavernaer, turer osv. Informerer om aktuelle temaer på møtene og er dessuten det selvsagt det sosiale viktig for de fleste.De drømmer om at foreningen kan hjelpe til med å få fast flyforbindelse hele året, hjemmehjelpstjeneste  og andre gode for eldre syke fra skandinavia osv. Det koster ikke noe å være medlem og det er heller ikke noe økonomisk involvert i foreningen.
De ønsker seg at foreningen også starter opp i Hania, Iraklio,Agios Nikolaos og hvor som helst på øya. De har spurt meg,siden jeg bor fast i Hania,og skriver blogg. Her kommer altså referat fra møte,og så får du se hva du synes om ideen:
De møtes altså på en taverna midt i byen, og jeg ble fulgt dit av Berit. Hun og mannen har bodd i gamlebyen i seks år. Berit underviser både i norsk for grekere og gresk for nordmenn!! Etter at vi hadde pratet litt med Tor utenfor i hagen,så begynte det å komme flere og flere.
Medlemmene ankommer,


Jorun hilser på venner,

tavernaen heter Avli og er flott!
Og Jorun Jakobsen fra Færøyene som er den tredje av lederne kom. Hun jobber i Kreta Estate og har bodd i byen med familien sin siden 89.
Fra høyre lederne Berit,Jorun,Tor og medlem Finn.
Vi gikk inn til et rom hvor det var dekket på til 25. Denne foreningen teller over 100 e-post medlemmer og de har opp til 70 på fester de arrangerer. De fleste var norske på dagens møte.
En del av medlemmene ved bordet.
Jeg hadde sagt i fra til Anne Liandri,som har bodd i utkanten av Rethimno siden 90 tallet,men er på ferie nå siden hele familien flyttet til Norge.Hun hadde aldri vært med før hun heller.
med Anne ,Tor har gjemt seg her.
Anne skriver også blogg: http://www.kreanne.blogspot.gr/. les den ,den er kjempekoselig og dyp.
Først var det en introduksjon av alle de som var tilstede,litt info,et interessant foredrag om arveloven i Hellas. Interessant for de som har kjøpt bolig på Kreta og drar på årene. Senere spiste vi og hygget oss.
Foredrag om den greske arveloven.
Sosial hygge er viktig på møtene for mange.

Etterpå gikk jeg og Anne en tur på kafe. Vi hadde hatt lyst til å møtes lenge,og dette ble en god anledning siden jeg er bosatt i Hania,og underviser mye. Men siden jeg hadde sagt ja til å ta turen til Rethimno, så fant vi tid til en god og dyp prat. Flott og tøff dame med fire barn. De forlot landsbyen og flyttet til Norge og nå står huset tomt til hverdags og brukes til feriebolig. Vi kom på at vi hadde truffet hverandre engang på 90tallet da Anne prøvde å starte noe lignende en norsk eller skandinavisk klubb. Hun dukket opp med mann og barn i byparken,og vi møttes der mellom ender og KriKri. Men det ble ingen klubb den gangen.Nå satt vi da der uten barn og menn på en kafe alene og filosoferte. Nyttig og godt. Stå på Anne!!
På tur i byen med Anne.

Og en god prat.
Så altså ballen er kastet ut: Hvem tar den opp og starter ny avdeling? Jeg er sliten og utbrent og har nok med byvandringer,elever og fjellturer,bare så dere vet det. Jeg har tatt rollen som budbærer, men blir gjerne med selvsagt!! Mer om denne fine byen neste gang,bare gled deg,jeg har masse fine bilder!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora