Første byvandring.

I dag har jeg vært på min første byvandring med en liten gruppe nordmenn pluss Zanna og Victor. Vi hadde en to timers tur,med litt historie og litt hygge. Vi startet opp ved busstasjonen og fulgte muren rundt.Vi var oppe på muren så på utsikten ved den vestre vollgraven.
Hele gruppen ,Laila,Zanna,Victor,Wenche,Hilde,Guri og Morten.
På vei ned igjen.
Noen hadde satt seg øverst opp på muren.

Victor på vei ned.

Fra veien oppe på muren.
Så gikk vi rundt i de små trange gatene i Topanas. her stoppet vi opp å Victor leste for oss fra et skilt som står på et av husene der.
Fra Topanas.

Victor leser for oss.

Guri og Hilde følger med.
Vi svingte opp ovenfor havna i den jødiske bydelen før vi kom ned ved fontenen og besøkte Ivan på kafeen han jobber på nede i havna.
Hele gjengen med Ivan.
 Det var flott dag i dag veldig bra for turen vår,ikke for varmt eller kaldt.
Vi gikk opp på bydelen Kastelli forbi den svensk/greske arkeologiske utgravningen av Kydon som var byens navn i minoisk tid for 50000 år siden. Fra Kastelli tok vi trappene ned til båthavna. Ved KAM eller Arsenalet stod en hestedrosje og det var jo veldig artig.
Her gikk vi en runde i nedre del av Splantzia før vi endte opp i "min" del av muren den østre delen ved Koum Kapi. Vi fikk sett på utsikten til Halepa,Koum Kapi og Stavros og muren selvsagt.Det var så hyggelig å gå rundt sånn og veldig hyggelige mennesker som hadde møtt opp i dag. Vi tok pause i Splantzia på kafenion på plassen,snakket opp kirken og historien og hygget oss med kaffe,te Fix,Alfa og Fanta.
Victor,Laila og Morten.
Her tok vi farvel med Zanna,Victor og vår nye venn Laila,og gikk inn i de smale gatene i Splantzia før vi satte oss på Inopia Oινοποιια som ligger i Dalianni gata.
Fint spisested.
Wenche,Hilde,Morten og Guri.
Dette er en orginal vinhandler som var åpen nesten helt til den ble gjort om til restaurant for ca.10 år siden. Min familie har spist der i årevis. De har kjempegod mat, service og her satte vi oss med vin og god mat. Jeg er utrolig glad for at det kom noen i dag,at vi hadde en så hyggelig tur med så mange hyggelige folk. Det blir altså ny tur neste fredag 18.30 utenfor Samaria hotellet ved busstasjonen.