En vanlig søndag i byen.

Vi har skikkelig ruskevær om dagen ,masse vind ,regn, regn, og atter regn. Triste dager,men det er jo ikke så rart siden vi er i mars måned. Vi hadde jo fint vær i hele februar , og ventet på dette. I går morges kom jeg meg ut til fyret med hundene på formiddagen før det begynte å regne,og jeg skal si det blåste!! Har tatt noen bilder, bølger fasinerer meg. Tenk at vi hadde følge med en liten isfugl og den var jammen ikke skvetten.
En liten vakker isfugl som ikke fløy fra oss!!
De pleier være veldig sky og redde, men denne fuglen var ganske avslappet og da er det jo moro å ha tatt med fotoapparat og å få noen flotte bilder også!!Den har så utrolig flotte farger og er så liten!!Når den flyr lavt over vannet, ser du bare den metalliske blå som skinner.
Ser du hvodan det skinner blått når den flyr?
Gjør seg klar til en sving over vannet.
Den er ute etter noe å spise, sitter å ser, tar en sving lavt over vannet, og setter seg igjen. Det var bare en seilbåt ute i bølgene igår, og jeg tipper de hadde det gøy, flott dag for seiling.
På vei ut av havna.

Høye bølger utenfor moloen.




Det er  deilig med regnværsdag når det er skirenn på tv, og jeg koste meg inne med Holmenkollrennet. selv er jeg jo vokst opp like ved, og her ser du meg som 5 åring i Holmenkollbakken!!





Jorgos og jeg bestemte oss for å gå ut å spise i går. Vi gikk på Platanos her nede på plassen. Fin taverna både om sommeren og om vinteren. I går var peisen tent, og greske familier koste seg med god mat. her kan du spise kinesisk  og gresk mat og selvsagt meze. Du kan sitte ute under platantreet om sommeren og følge med på hva som skjer på plassen og i nabolaget. Men det er ve så hyggelig å sitte inne.
Kos med peisen tent.








Peisen er tent, og full av gamle bilder fra en annen tid ,men på sånne regnværsdager sitter vi inne ved peisen og nyter interiøret også. Alt har sin sjarm.
Søndag er Herrens dag.

Fin kirke vi har her i Splantzia.
Platantreet får nye blader om dagen.
Jeg regner med at du har fått med deg at amerikanerne tenker dumpe Syrias kjemiske våpen i havet sør for Kreta. Den går en liste rundt på nettet fra AVAAZ, som samler underskrifter mot dette. Her i landet,og spesielt på Kreta, er vi redde for at dette blir alvor ,og vi får kjemikalier i Middelhavet, som er som et basseng med dårlig utskiftning av vannet. Hvilke farer ,hvilke ulemper kan man si vi det være? Ganske store og farlige tror jeg. Vi har jo dessverre den amerikanske basen her, og amerikanerne gjør som de vil langt vekk fra sin egen verdensdel. De sier at det er internasjonalt farvann, og de har rett til å dumpe det der. Jeg leser i dagens greske aviser at den norske og den danske  båten som skal kjøre kjemikaliene til Italia hvor en amerikansk båt venter ved en havn der, ikke har reist enda fra Syria. Dessuten leser jeg at USA påstår at dette er helt ufarlig og skal skjer litt nord for Libya,( som ligger sør for Kreta).De kan jo si det så langt vekk som de er fra sin egen verdensdel.
Demonstrasjonen ble støttet av en haug med foreninger og politiske partier.



Det var en demonstrasjon i havna i Souda i går formiddag med deltagere fra hele Kreta, mot denne kjemikalie dumpingen. Jeg skulle gjerne ha vært der, men har lånt bilder av en venn som var til stedet. Vil vi noen gang få vite hva som skjer? Eller kanskje etter 40-50 år kommer sannheten fram?
Vår sommer er en liten sjø, står det. fra en av Hatzidakis sanger.

I dag er jeg igang med undervisning på Skype og på vanlig måte.De stakkarene i Veria hadde klokka for første gang i dag, og de ble ganske fortvilte. Høres helt ulogisk og komplisert ut første gang, men de lærer de nok som alle andre elver jeg har!!!
Vi snakkes i over imorgen igjen!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora