Nytt om været på Kreta

 


Dessverre må jeg melde fra om en skikkelig bølge av dårlig vær som vi er midt inne i nå. Ikke nok med at det regner voldsomt og det fører til en del ødeleggelser, både på boliger og natur, har vi også hatt hagelbyger med store ødeleggelser av oliventrær fulle av oliven. 

Vi var i Maleme mandag kveld da det haglet, og der kom det bare veldig mye regn mens det lynte hele tiden. Inne i byen haglet det mye og lenge, og i Agia Marina hadde de  hagl store som tennisballer sies det.

Det haglet i Gamlebyen og her i Splantzia også.

Hele natten lynte, tordnet og regnet det voldsomt over hele Kreta. 

Stort sett gikk det bra, men Kalamaki og Souda hadde som vanlig problemer med oversvømmelser. Når man bygger igjen utløp for å bygge hus og hoteller, er det ikke rart det blir oversvømmelser, men trist er det likevel. Her fra Kalamaki mandag.



I går kom det mye regn, og Iraklio og området har store problemer i dag også, det samme gjelder Sitia og Lastiti fylket.


Jeg gikk en tur med hundene da det var et opphold i 20 tiden, her ser du bilder fra turen vår:













Så gikk jeg for å handle, da jeg kom ut av butikken begynte det å bøtte ned igjen, en voldsom byge og jeg ble skikkelig våt, på tross av paraply. Gatene blir til elver og skoene mine ble gjennomvåte.














Vi er vant til det her, men det er ikke morsomt når du MÅ ut i sånt regnvær. Her ser du hvordan det regnet og lynte i går:



Ved midnatt brakte det løs igjen, med voldsomt regn og tordenvær. 

Nå har det vært opphold, og jeg tok hundene med en runde i havna. Det er fullt av barnefamilier på ferie her nå, tydeligvis høstferie i land hvor de ikke har karantene for Hellas.

















Det er meldt mye regn utover dagen og morgendagen, vi får se hvordan det går. Nå regner det igjen. Regnet var ventet og etterlengtet, men vi trenger ikke FOR mye over noen få timer!! Og hagl var vi ikke forberedt på.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.